حسام طوسی

Saturday, November 16, 2019

گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

اعتراض به افزایش بهای بنزین روز شنبه در اصفهان


خبرگزاری هرانا – در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و تا زمان تنظیم این گزارش به حداقل ۴۸ شهر گسترش یافته است. این تجمعات که کماکان ادامه دارد در برخی شهرها به خشونت کشیده شده است و شواهد روشنی از استفاده نیروهای امنیتی از گلوله و تیراندازی به معترضان دیده می شود. این خشونت ها تاکنون چندین کشته و تعداد پرشماری زخمی برجای گذاشته است. از سوی دیگر گزارش شده است شبکه ارتباطی و اینترنت در ایران دچار اختلال شده و تعداد زیادی از سایتهای خبری داخلی نیز از دسترس خارج شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ تعدادی از مردم در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به خیابانها آمدند.

این تجمعات روز شنبه ۲۵ آبان ماه برای دومین روز متوالی با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، اراک و… شکل گرفت.

در جریان دومین روز اعتراضات در شهرستان بهبهان، در فیلم‌های منتشر شده از این شهر صدای تیراندازی شنیده می‌شود و همچنین به آتش کشیده شدن ساختمان‌ها از جمله یک بانک نیز دیده می‌شود.
به علاوه، امروز پایگاه خبری آفتاب از آتش‌سوزی در پمپ بنزین پانصد دستگاه شیراز و کنترل و اطفا حریق توسط نیروهای آتش نشانی خبر داد.
برخی تصاویر و ویدیوها حاکی از حضور پررنگ نیروهای امنیتی جهت پراکنده کردن جمعیت در مناطق مختلف تهران، شیراز، شهریار و تبریز بود. در برخی از ویدئوها ماموران به سمت مردم به صورت مستقیم تیراندازی می‌کنند. در مقابل، مردم با آتش زدن سطل‌های زباله، تایر، ساختمان بانک و پمپ‌های بنزین اعتراض خود را نشان می‌دادند.

امروز علاوه بر اینکه کشته شدن یکی از معترضین در شهر سیرجان توسط فرماندار این شهر تایید شد، گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۱۴ تن در تجمعات امروز شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اصفهان و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است. همینطور گفته می شود یک نفر نیز در کرج بر اثر اصابت گلوله به شدت زخمی شده است.

افزون بر این گزارش‌هایی از سراسر کشور درباره قطعی اینترنت تلفن همراه و اینترنت وای‌فای منازل به گوش می‌رسد. همچنین دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در استان خوزستان و کرج نیز از سوی دادستانی استان البرز، پلیس پیشگیری استان البرز و شورای هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی استان خوزستان گزارش شده است. در متن این پیامک‌ها نسبت به حضور در تجمع‌های اعتراضی هشدار داده شده و آنها را باعث اخلال در نظم عمومی و سواستفاده ضدانقلاب توصیف کرده‌اند.


سرهنگ حسن شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز اظهار کرد: “امروز نزدیک به ۳۰۰ دستگاه اتومبیل را در میان خیابان رها کردند تا اخلال ایجاد کنند که ۱۴ پلاک فک شد و بقیه افراد را نصیحت کردیم. افرادی که پلاک های آنها کنده شده است باید به پلیس راهور مراجعه کنند؛ اعمال قانون خواهند شد و طبق مقررات برخورد می کنیم.”
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادعا کرد: “لیدر اصلی تجمعات شناسایی شده است، این لیدر ۴۵ دقیقه مردم را تحریک می کرد.”
 بنا به گزارش سازمان نت‌بلاکس، که میزان دستیابی به اینترنت در سطح جهان را بررسی می‌کند، امشب ترافیک شبکه اینترنت در ایران به کمترین میزان خود یعنی تنها ۷ درصد رسیده است.
ظهر امروز تلویزیون دولتی ایران نیز با انتشار گزارشی حمله به تجمعات اعتراضی شب گذشته پرداخت و آسیب به خودروهای مردم در مشهد را به آنچه اغتشاشگران میخواند، نسبت داد، همچنین این گزارش خبر از تیراندازی به سوی مردم در خرمشهر داده و آن را نیز به “افراد مشکوک ناشناس و مسلح” منتسب کرد.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.
فردا مدارس تمامی مقاطع در اصفهان و شیراز  و مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در کل استان تهران در دو شیفت صبح و بعدازظهر تعطیل خواهند بود. امروز شنبه نیز در نوبت عصر همه مدارس شهر شیراز تعطیل شده بودند.

نمایندگان و مسئولین نیز نسبت به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و اعتراضات مردمی واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، امروز پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر افزایش قیمت بزنین را نتیجه تصمیم سران سه قوه دانست، وی افزود: ” هموطنان عزیز مدت‌هاست مجلس در راس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید. خودش اقتصاد مقاوتی است.”

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز به تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بدون اطلاع نمایندگان مجلس، واکنش نشان داده و ضمن موافقت با طرح افزایش قیمت بنزین با نحوه اجرای آن مخالفت کرد و گفت: “البته اینها دلیل نمی‌شود که عده‌ای نظم عمومی را به هم بزنند و احیانا به اموال عمومی آسیب برسانند و باعث خوشحالی آقای ترامپ و نتانیاهو شوند.”
در همین خصوص محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: “مجلس شورای اسلامی در حال آماده‌سازی یک طرح سه فوریتی یا دوفوریتی در خصوص بنزین است تا این موضوع مدیریت شود.” محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین شد و گفت سران سه قوه و اعضای شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باید دلایل اتخاذ این تصمیم را اعلام کنند و با توجیه مردم به روش بهتری آن را به اجرا بگذارند.
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با ایلنا این اقدام دولت را خلاف قانون دانست. وی همچنین از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران شدن بنزین در صحن علنی مجلس برای روز یکشنبه خبر داد و گفت: “این طرح را در هیئت رئیسه اعلام وصول خواهم کرد و این کار را پیگیری می کنیم که این مسئله گران شدن بنزین متوقف شود.”
معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر، در مصاحبه‌ای با ایلنا اظهار داشت که نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی از ابتدای سال تاکنون سه بار با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مخالف کرده بودند و “امضای رئیس مجلس بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان صورت گرفته است.”
از سوی دگیر، دولت همچنان از تصمیم خود دفاع می‌کند. به عنوان مثال، علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران عنوان داشت که هماهنگی‌های کامل برای افزایش قیمت بنزین با قوه قضاییه صورت گرفته است. خبرگزاری صداوسیما ضمن عنوان خبر تجمع اعتراضی در شهر اراک به نقل از سرهنگ مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: “پلیس با برهم‌زنندگان نظم و امنیت اجتماعی و سوء استفاده کنندگان از تجمع آرام مردم قاطعانه برخورد می‌کند.”
خبرگزاری مهر ضمن گفت‌وگو با علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تایید خبر تجمعات اعتراضی در تبریز به نقل از وی نوشت: “معاندین نظام همواره به دنبال سوء استفاده از هر اتفاق ساده و برجسته سازی آن هستند.”
در همین رابطه خبرگزاری ایرنا به نقل از محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نوشت: “در اصل اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام بوده و همه در این تصمیم دخیل بوده اند و دولت صرفا مجری این طرح است.” همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در یک گفت و گوی رسانه‌ای ریشه این اعتراضات را در خارج از کشور دانسته و گفت: ” قطعا مردم ما از این حرکات تحریک نخواهند شد و با همکاری مسئولین امنیتی و انتظامی و هوشیاری خود این مشکل را برطرف خواهند کرد.”
لازم به یادآوری است روز گذشته در سراسر کشور ازجمله اهواز، بهبهان، شیراز، ماهشهر، مشهد، گچساران، زاهدان، خرمشهر، بیرجند، سیرجان و امیدیه تجمعات اعتراضی آغاز شد.
بر اساس گزارشات منتشره یک معترض در سیرجان در پی تیراندازی نیروهای انتظامی جان باخت، ویدیوی منتسب به این قتل در اختیار هرانا قرار گرفته بود. امروز محمد محمودآبادی، سرپرست فرمانداری سیرجان در همین زمینه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا این حادثه را تایید کرده و گفت: “متاسفانه یک نفر در این ماجراها کشته شده.”

پایگاه خبری آفتاب تعداد کشته شدگان روز گذشته را بیشتر از یک تن دانسته و از کشته و زخمی شدن چندین نفر در سیرجان، بهبهان، کرج و خرمشهر خبر داده است. وبسایت تابناک نیز از به خشونت کشیده شدن تجمعات روز گذشته در برخی از مناطق اصفهان خبر داد.

لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.
این اعتراضات در حالی در نقاط مختلف ایران برگزار می شود که روز جمعه حسن روحانی، رییس جمهور ایران در خصوص افزایش قیمت بنزین مدعی شده است: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه است و درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بین شصت میلیون نفر توزیع می‌شود و “ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت”.
روحانی گفت با اینکه دولت مشکلات مالی دارد اما “هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است.”
گزارش ویدیویی زیر حاصل جمع بندی ۵۱ گزارش دریافتی از وقایع امروز است:
لینک به یوتوب: https://youtu.be/Qgy7eBbk_DM
نمایشگر ویدیو
00:00
17:40

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.