حسام طوسی

Thursday, November 28, 2019

وزارت اطلاعات از بازداشت هشت شهروند به ظن ارتباط با «سازمان اطلاعاتی آمریکا» خبرداد

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از بازداشت ۸ شهروند به اتهام ارتباط با سازمان اطلاعاتی امریکا خبر داد. به گفته وی دلیل بازداشت این افراد تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از اعتراضات اخیر و انتقال آن‌ها به خارج از کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، امروز چهارشنبه ۶ آذرماه ۹۸، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: «تعدادی از عناصری که در تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از اغتشاشات و انتقال آن‌ها به خارج از کشور برای ارائه به بیگانگان بودند قبل از هرگونه اقدام، شناسایی و دستگیر شدند».
بر اساس این گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات مدعی شده است که «این افراد که با بودجه سرویس اطلاعاتی آمریکا (CIA) در کشورهای مختلف آموزش‌های جمع‌آوری اطلاعات در پوشش شهروند خبرنگاری را دیده بودند، از مدت ها قبل تحت رصد اطلاعاتی قرار داشته و پس از اوج گیری اغتشاشات، مشخص شد که دستوراتی برای حضور در اغتشاشات و تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری دریافت کرده اند.»
بر اساس این گزارش تعداد ۶ نفر از این افراد در جریان اعتراضات و ۲ شهروند دیگر قبل از خروج از کشور بازداشت شده اند.
گفتنی است سیدحسین نقوی حسینی در اظهاراتی پیش از برگزاری نشست مشترک دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شوراها و امور داخلی کشور در روز دوشنبه به تاریخ ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.
کماکان وضعیت اعتراضات و تداوم آن مشخص نیست با اینحال مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسب ضرورت با تکیه بر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف گزارش آماری جمع بندی اولیه خود را همزمان با پایان هفتمین روز اعتراضات سراسری در ادامه منتشر کرده بود. در این گزارش لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده منتشر شده است. بررسی های هرانا نشان می دهد جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.
لازم به ذکر است تجمعات سراسری در ایران از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.