حسام طوسی

Monday, November 18, 2019

در جریان اعتراضات سراسری؛ سپیده قلیان بازداشت شد

Image result for ‫سپیده قلیان‬‎

سپیده قلیان، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی روز شنبه در جریان تجمعات اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در میان معترضان حضور داشته است. خانم قلیان روز شنبه ۴ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود. وی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷ بازداشت و شهریورماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۵ آبان ماه ۹۸، سپیده قلیان از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با گزارشگر هرانا گفت: “سپیده قلیان روز گذشته با حضور در تجمعات اعتراضی نسبت به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در دزفول در میان معترضان حضور داشته و به سخنرانی دست زده بود. پس از بازگشت به خانه، چهار ماشین نیروهای امنیتی به منزل وی رفته و با ضرب و شتم او را بازداشت کرده‌اند.”

گفتنی است، در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در شهرهای مختلف ادامه دارد. ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
سپیده قلیان روز شنبه ۴ آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.
لازم به یادآوری است اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به زندانهای شیبان و سپیدار اهواز منقل شده بودند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.
روز شنبه ۱۶ شهریورماه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، حکم متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه را صادر کرده بود. بر اساس این حکم اسماعیل بخشی به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محمد خنیفر به ۶ سال حبس تعزیری، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی هرکدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. پرونده علی نجاتی دیگر متهم این پرونده کماکان مفتوح است.

هرانا 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.