حسام طوسی

Saturday, November 23, 2019

جان باختن یک «شهروند مسیحی» در اعتراضات سراسری در ایران



«آشور کلتا» شهروند مسیحی آشوری ساکن فردیس کرج بود که در جریان اعتراضاتی که پس از گرانی بنزین در ایران آغاز شد جان باخت و به صف شهدای راه آزادی وطن پیوست.
«محبت نیوز»- گزارش‌‌ها از ایران حاکیست روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸ «آشور کلتا» شهروند مسیحی آشوری اهل ارومیه ساکن فردیس کرج در جریان تظاهرات سراسری در ایران که پس از افزایش قیمت بنزین به راه افتاد هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفته و جان سپرده است.
یک منبع مطلع با اعلام این خبر به پایگاه خبری «حقوق بشر ایران» گفته، روز یکشنبه عصر و در زمانی که اعتراضات به اوج خود رسیده بود آشور کلتا شهروند مسیحی آشوری ۳۷ ساله با شلیک مستقیم گلوله از سوی ماموران نیروی انتظامی به سوی تظاهرات کنندگان و اصابت گلوله به وی در همان لحظه جان خود را از دست داد.
مقام‌‌های جمهوری اسلامی تا روز پنجشنبه ۳۰ آبان از اعلام تعداد کشته‌‌ها و زخمی و بازداشتی‌‌ها خودداری کردند اما بر اساس گزارش‌های غیررسمی بیش از ۱۳۰ نفر از معترضان در این اعتراضات کشته شدند. این تظاهرات یکی از خونین‌‌ترین اعتراضات در خاورمیانه در دهه‌‌های اخیر بود.
در حالی که مردم ایران در اعتراض به گرانی بنزین و وضعیت معیشتی خود در سراسر کشور دست به اعتراض زدند نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در حمایت از علی خامنه‌‌ای و نظام خواسته مسیحیان در اعتراضات شرکت نکنند.
یوناتن بت کلیا روز یکشنبه ۲۶ آبان در مصاحبه با خبرگزاری «خانه ملت» گفت، «برای جامعه آشوریان پیامی ارسال کردم مبنی بر اینکه از تجمع‌‌های غیرقانونی به بهانه افزایش بهای بنزین دوری کنند و در این شرایط اجازه سوء استفاده دشمنان و معاندان نظام را ایجاد نکنند.»
اقلیت‌‌های دینی در ایران در زمینه عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی از دیگر شهروندان بیشتر تحت فشار قرار دارند. آنها نه تنها در مورد امور شخصی و آزادی‌‌های دینی و اعتقادی خود با محدودیت روبرو هستند بلکه بازار کار و اشتغال برای آنها محدودتر است و تقریبن اغلب ادارات و سازمان‌‌ها و نهاد دولتی آنها را به واسطه دینشان استخدام نمی‌‌کنند.
محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.