حسام طوسی

Tuesday, December 23, 2014

پلمپ نشر روشنگران و مطالعات زنان توسط شهرداری تهران

دفتر دوم انتشارات روشنگران و مطالعات زنان که چهارشنبه‌ی گذشته(۲۶ آذر) ازسوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران پلمپ شده بود؛ با گرفتن یک مهلت سه ماهه برای دریافت جواز نشر مجزا برای این دفتر فک پلمپ می‌شود.
به گفته‌ی شهلا لاهیجی؛ مدیر این انتشارات؛ با وجود اینکه قبل از پلمپ هیچگونه اخطاری برای غیرقانونی بودن کار دفتر دوم نشر روشنگران و زنان به او داده نشده و حتی بعداز پلمپ هم هیچ نامه‌ای مبنی بر وجود مشکل در نحوه‌ی فعالیت این دفتر به نشر روشنگران ابلاغ نشده، مدیر و دست‌اندرکاران ابن انتشارات ترجیح داده‌اند که جواب بی‌قانونی را با بی‌قانونی ندهند و ضمن احترام به نهادهای مربوطه در شهرداری برای پیگیری رفع مشکل اقدامات لازم را انجام بدهند.
او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن ارایه این توضیحات به مشکلی مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه ما یکسری مدارک از ارشاد و اتحادیه داریم که نشان می‌دهد این مکان دفتر دوم ماست نه دفتر پخش یا انبار؛ سال گذشته هم با چنین مسئله‌ای برخورد کردیم که با پرداخت جریمه‌ای ظاهرا مشکل حل شده بود و حتی درنهایت از ما عذرخواهی هم شد، اما امسال زمانی که نه من و نه همکاران دیگرمان در آنجا حضور داشتیم اقدام به پلمپ دفتر دوم ما کردند و حتی به درخواست من منبی بر عدم اقدام به پلمپ تا حضور خودم توجهی نکردند. علت وجودی این دفتر در واقع به خاطر این است که بتوانیم کتاب‌های‌مان را راحت به کتابفروشی‌های جلوی دانشگاه برسانیم چون با توجه به مشکل طرح ترافیک و مسائل دیگر نیاز داشتیم که دفتری هم در محدوده میدان انقلاب داشته باشیم.



مدیر نشر روشنگران و مطالعات زنان افزود: نکته‌‌ای که بیشتر ما را ناراحت می‌کند این است که شهرداری در جلسات با اتحادیه ناشران و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قول مساعدت و همکاری برای تسهیل فعالیت‌های فرهنگی را می‌دهد اما از آن طرف یک دفتر نشر را که ده سال است به فعالیت فرهنگی اختصاص دارد تنها به صرف یک حکم کلی برای یک ساختمان چندواحده می‌بندند و برای ناشر نگرانی و دغدغه تولید می‌کنند. دفتر دوم نشر روشنگران و زنان هم از اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان تهران نامه دارد و هم از معاونت مجامع و تشکل‌های وزارت ارشاد نامه‌ای با امضای دکتر وصفی دارد که اعلام می‌کند این نشر درحال اقدام برای دریافت مجوز نشر دومی برای دفتر کمکی خود است. متاسفانه شهرداری هیچ توجهی به این نامه‌ها نکرده و روال اداری و بروکراسی دریافت مجوز را درنظر نمی‌گیرد و با تعویض یا جابه‌جایی نیرو در این نهاد مجدد به مشکل برخورد کردیم.
ازسوی دیگر مریخ‌نژاد(رییس اجرای احکام شهرداری منطقه ۱۱) به الزام قانونی داشتن مجوز نشر برای هر مکانی که فعالیت نشر در آن صورت می‌گیرد؛ اشاره کرد و گفت: استفاده از عنوان نشر برای هر مکانی نیازمند داشتن مجوز کامل نشر است و یک مجوز کسب به تنهایی کفایت نمی‌کند. نامه‌هایی هم نشر روشنگران ارائه کرده؛ تنها یک سند است که نشان می‌دهد آن‌ها درحال پیگیری دریافت مجوز کامل هستند، اما این به معنای داشتن مجوز قانونی نیست. البته فعلا مهلت سه‌ماهه‌ای به این نشر داده‌ایم تا هرچه سریعتر برای دریافت مجوز کامل نشر مختص به دفتر دوم‌شان اقدام کنند.
رییس اجرای احکام شهرداری منطقه ۱۱ همچنین درباره‌ی چرایی تکرار این اتفاق برای نشر روشنگران و پاسخ به این سوال که اگر روند قانونی باید حتما بدین شکل که درحال حاضر مشخص شده طی شود چرا سال گذشته چنین پیگیری لحاظ نشده و صرفا با یک جریمه ماجرا موقتا مختومه شده تا امسال مجددا این ناشر را درگیر کند، گفت: این مسئله مربوط به سال گذشته است و شخص دیگری مسئول پیگیری آن بوده و چرایی این عملکرد باید از خود او که بدین صورت نتیجه را رها کرده پرسیده شود. علاوه بر این بسیاری ار تفاهم‌نامه‌ها میان شهرداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران یا تاریخش به‌سر آمده و یا درحال منقضی شدن است که نیاز تعامل شهرداری و این نهادهای فرهنگی را بیش از بی‌نشان می‌دهد.

منبع: روشنگری

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.