حسام طوسی

Sunday, December 28, 2014

بازداشت و ممانعت از برگزاری جشن کریسمس درتهران از سوی ماموران امنیتی

.


ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است، در ایران اما مقامات و مسئولان امنیتی همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس ضمن کنترل و نظارت بر کلیسا‌ها و اعضا و ایمانداران بویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان، فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می‌دهند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» ، ده تن از ماموران امنیتی به منزل مسکونی یک کشیش آشوری واقع در منطقه غرب تهران هجوم برده و ضمن بازداشت وی از ادامه برگزاری جشن کریسمس جلوگیری کردند.
به گفته منابع خبری، ماموران لباس شخصی در ساعت پنج و نیم بعداظهر روز جمعه پنجم دی ماه سالجاری برابر با (۲۶ دسامبر ۲۰۱۴) پس از ورود به خانه کشیش " ویکتور بِت تًمرز" ضمن اینکه خود را از ماموران دادستانی دادگاه انقلاب اسلامی معرفی کردند، اقدام به بازداشت موقت این افراد در همان مکان نموده و مانع از برگزاری جشن میلاد مسیح شدند.
ماموران امنیتی تعداد 15 تن از مهمانان را که در آنجا حضور داشتند، ضمن جدا کردن زنان و مردان از یکدیگر و بازرسی و تفتیش بدنی این افراد، اقدام به توقیف کتاب مقدس ، ضبط کلیه تلفن های همراه و مدارک شناسائی حاضرین کردند .
این مراسم در منزل کشیش ویکتور از کشیشان رسمی و آشوری در تهران در حال برگزاری بود که ماموران لباس شخصی ضمن تهدید بازداشت شدگان، حضور این جمع در این مکان را " تجمع غیر قانونی و بدون مجوز" دانسته و مانع از برگزاری جشن میلاد مسیح شدند.
ماموران سپس فرمهای بازجویی هشت صفحه ای که با آرم وزارت اطلاعات بوده را در بین بازداشت شدگان تقسیم کرده و از آنان خواسته شد تا  به تمامی فرم پرسشنامه که شامل سوالاتی از پیش تعیین شده بوده، به آن به دقت پاسخ دهند.
مشخصات واسامی این افراد عبارتند از : " کشیش ویکتور بهمراه همسر و فرزندشان که وی به تازه گی از سفر به ایران بازگشته بود تا کریسمس را در کنار خانواده خود بگذرند.
سوزان که به همراه پدر، مادر و خواهرش که در این جمع حضور داشتند.
از دیگر افراد: خانم محنا ، افشین ،میثم ، آقای کاویان از کلیسایی در شمال کشور- خانم سحر - جمشید بهمراه همسرش – محمد و همسرش ملیکا.
( محبت نیوز نام خانوادگی این افراد را محفوظ دانسته و از انتشار آن خوداری میکند)

در میان این نوکیشان مسیحی افرادی بوده اند که پس زمینه دینی آنها نه دین اسلام بلکه آئین زرتشتی بود،که این افراد به این امر و بازجوئی کتبی اعتراض کرده و عنوان نمودند " که این برگه ها را پرنخواهند کرد زیرا به گفته آنان، پر کردن اینگونه فرمها می تواند ایجاد سابقه برای این افراد شود. زیرا آنان معتقد بودند که عمل اشتباهی از آنان سر نزده که اکنون باید مورد بازجویی قرار بگیرند.
ماموران یکدیگر را گاهن با نامهای مستعار و مجعول حاجی و سید خطاب می کردند. در بین ماموران دو مامور زن نیز حضور داشتند که آنان زنان مسیحی را مورد تفتیش و بازرسی بدنی قرار می دادند. مامورین امنیتی همچنین از بازداشت شدگان موقت در آن مکان خواسته بودند تا در مقابل دوربین فیلمبرداری قرار گرفته و ضمن معرفی خودشان علت حضور و دلیل بازداشت شان را توضیح دهند.
کشیش "ویکتور" و همسرش خانم "شامیرام عیسوی" و فرزندشان "رامئیل" این سه تن نیز مورد بازجوئی و پرسش قرار گرفتند. ماموران لباس شخصی همچنین خانه این زوج آشوری را به طور کامل مورد تفتیش و بازرسی قرار داده و بسیاری از وسایل شخصی آنان از جمله کامپیوتر ، تلفن همراه، کتب و .... را ضبط و با خود بردند. سپس ماموران اقدام به بازداشت کشیش "ویکتور" کرده و وی را به بازداشتگاه زندان اوین منتقل کردند که تا لحظه انتشار خبر از وضعیت جسمانی و شرایط این کشیش آشوری اطلاع دقیقی در دست نیست .
یک منبع آگاه به محبت نیوز گفت؛ یک تن از نوکیشان مسیحی با نام "امین " که ماموران امنیتی وی را داخل خودرویی بردند و بطور خاص در داخل  اتومبیل وی را مورد بازجوئی قرار دادند، و سپس هماهنگ شده بود تا با چند مامور دیگر به خانه شخصی وی اعزام و آنجا را مورد بازرسی قرار دهند. که از سرنوشت این نوکیش مسیحی پس از خروج از منزل کشیش ویکتور تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی در دست نیست.
همچنین گفته شده که بازداشت شدگان پس از انجام مراحل بازجویی و عکسبرداری و تکمیل فرم پرسشنامه وزارت اطلاعات اجازه خارج شدن از خانه به آنان داه شد، اما ممکن است طی روزهای آینده این افراد برای توضیحات بیشتر به وزارت اطلاعات احضار شوند.
کشیش ویکتور ؛ خدمت در بین فارسی زبانان تا برکناری وی از شبانی در کلیسا
" ویکتور بِت تًمرز" از کشیشان رسمی آشوری می باشد که بیش از سه دهه در کلیساهای پنطیکاستی منشاء خدمات فراوانی بوده است. او که سالها در کلیساهای ارومیه خدمت می کرد، به تهران آمد و به عنوان ناظر کلیسای پنطیکاستی "شهرآرا " مشغول خدمت شد.
"کلیسای شهر آرا" واقع در جنب اداره گذرنامه در تهران یکی از خدمات آن برگزاری جلسات و سرویس به زبان فارسی بوده که بسیار مورد استقبال نوکیشان مسیحی بویژه فارسی زبانان قرار می گرفت. مقامات و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی که از این موضوع ناخشنود بودند در ۳۱مارچ ۹ ۰۰ ۲ سرویس فارسی آن کلیسا را که موعظه به زبان فارسی و دادن خدمات دینی به نوکیشان مسیحی بوده تعطیل نمودند. این موضوع سرانجام با دخالت برخی عناصر وابسته به حکومت منجر به آن شد که کشیش ویکتور چون حاضر نشد از ورود نوکیشان مسیحی و موعظه و تعلیم به زبان فارسی برای آنها خودداری کند، به اجبار خانه نشین شد. گفته شد که این تعطیلی و برکناری وی با تلاش و دخالت "یوناتان بت کلیا" نماینده اقلیت آشوری در مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی و اجرا شد.
کشیش ویکتور پس از حوادث آن سال از سوی شورای کلیساهای آشوری ایران که تحت نفوذ "بت کلیا" بوده مدتی خانه نشین شد. کشیش ویکتور چون روحیه ای عبادتی دارد ترجیح داد که دور از جنجال به خدمت وعبادت مسیحی خود ادامه دهد و خدمت رسمی کلیسائی نپذیرد.
- کریسمس برای مسیحیان ایران
ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است ، در ایام کریسمس زاد روز تولد عیسی مسیح همه ساله بویژه مسیحیان در سراسر دنیا خود را آماده می کنند تا این روز فرخنده را در کلیساها با دیگر ایمانداران به جشن و شادی و شکرگزاری بپردازند، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد.
منبع: محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.