حسام طوسی

Tuesday, December 23, 2014

توهین به «مقدسات اسلام » جرم جدید فعال فیسبوکی زندانی در ایران

masoud-Talebi
این فعال فیسبوک ی به دلیل نوشته‌ها و عکس‌های منتشر شده در صفحه فیس‌بوکش که آن را اداره می‌کرده، به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور، توهین به مقامات کشوری و توهین به مقدسات و انتشار تصاویر نامناسب متهم شده‌است.
« محبت نیوز» - فعال شبکه اجتماعی فیسبوک، مسعود سید طالبی که پیشتر به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص»به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود طی حکمی مجدد از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس دیگر محکوم گردید.
بنابراین طالبی مجموعن بیست سال از عمر خود را در زندان سپری خواهد کرد و مجازات این جوان ۲۱ ساله به سبب فعالیت در شبکه اجتماعی فیس بوک منجربه تحمل بیست سال زندان و گذراندن بخش مهمی از دوران جوانی، پشت میله های زندان آن هم به جهت اظهار نظر شخصی و در راستای تحقق حقوق شهروندی هر انسانی انجام می پذیرد.
مسعود سید طالبی، دانشجوی رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه آزاد تهران و متولد ۱۳۷۲ از روز اول مهرماه سال ۹۲ در زندان به سر می‌برد.
بنا بر این گزارش این اقدام دادگاه های انقلاب در ایران که بر خلاف قوانین و مقاوله نامه‌های حقوق بشری بخصوص ناقص اصل ۲۳ قانون اساسی بند یکم از ماده ۹، بند یک و دوم از ماده ۱۹ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر در خصوص آزادی بیان است با نقض آشکار حقوق شهروندی بین المللی مطابقت دارد در اصل نشان دهنده برخورد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با شهروندان ایرانی است.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه با اشاره به افزایش مدت محکومیت سید طالبی خبر از محکومیت هشت فعال فیسبوکی ایران در مجموع به ۱۳۳ سال زندان داده است.پرونده این هشت نفر تحت نام فعالان فیسبوکی در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.
جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی‌ خود، یک دین‌سالاری اسلامی است. دین رسمی جمهوری اسلامی مکتب شیعه جعفری دوازده‌امامی است. قوانین علیه توهین به مقدسات در ایران از احکام اسلامی برگرفته شده‌اند. کسانی که به مقدسات توهین می‌کنند معمولن تحت عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه می‌شوند که ممکن است این اتهام برای جرایم جنایی و سیاسی هم به‌کار رود. قانون در مورد توهین به مقدسات، شامل قوانینی ضد انتقاد از رژیم اسلامی، توهین به اسلام، و انتشار مطالبی که با استانداردهای اسلامی ناهمخوانی دارند، اعمال می‌شود.
حکومت اسلامی ایران، از این قوانین برای تعقیب و آزار اقلیت‌ها شامل مسیحی، سنی، بهایی، صوفی و مخالفان دگراندیش و روزنامه‌نگاران استفاده کرده‌است. بازداشتی‌هایی که تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار دارند، شاهد آزار و اذیت، بازداشت طولانی‌مدت، بدرفتاری، شکنجه و اعدام بوده‌اند.
گردآوری و تنظیم : مهرداد مقدسی
منبع: محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.