حسام طوسی

Thursday, March 19, 2015

سال 1393: به دارآویختن روزانه ۲ نفر در دوران روحانی




۷۵۳ اعدام؛ به دارآویختن روزانه ۲ نفر در دوران روحانی
سال ۹۳ گزارش‌های نهادهای ایرانی بین المللی از وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی نکته تازه‌ای در بر نداشت: قوانین همان و مجازات همان. اما بارز‌ترین مورد نقض حقوق‌بشر در ایران طی سال گذشته، نقض حق حیات از طریق اجرای شیوه‌های مختلف مجازات مرگ بود: اعدام.
احمد شهید در اسفندماه اعلام کرد که در دو ماه نخست سال میلادی جاری بیش از ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند؛ علاوه بر ۷۵۳ مورد اعدامی که در سال ۲۰۱۴ گزارش شده است.
سازمان حقوق‌بشر ایران نیز در گزارش سالانه خود در خصوص مجازات مرگ در ایران و ارزیابی چگونگی اجرای این مجازات در سال گذشته میلادی، آماری مشابه گفته های گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های ایران منتشر کرد: ۷۵۳ مورد در یکسال که بیشتر آنها مربوط به جرایم موادمخدر هستند.
 سخنگوی این سازمان با بیان اینکه این اعدام‌ها در یک دهه و نیم گذشته بی‌سابقه بوده در مصاحبه با روز گفت طی ۱۸ ماه پس از انتخاب حسن روحانی، به طور متوسط روزانه بیش از ۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
۵۳ مورد از کل این اعدام‌ها در ملاء عام به اجرا درآمده است.
با این حال فعالان حقوق بشر می‌گویند تا جایی که به مردم برمی گردد نگاه آنها به مجازات مرگ طی سال گذشته تغییر کرده است.
در اردیبهشت‌ماه عکس‌های منشتر شده در شبکه‌های اجتماعی از تجمع مردم روانسر در استان کرمانشاه برای بخشش به جای تماشای اعدام، بار دیگر مدافعان لغو مجازات اعدام را شگفت زده کرد. محمد ملکی، از فعالان کارزار لگام، لغو مجازات مرگ در ایران آنزمان به روز گفته بود اقداماتی از این دست و افزایش میزان "بخشش محکومان به اعدام" نشان می‌دهد که نگاه مردم به این شیوه مجازات تغییر کرده است.
اعضای لگام در فاصله کوتاهی از تشکیل (۱۳۹۲) کمپین لغو مجازات مرگ موفق شده‌اند اجرای احکام چندین محکوم به اعدام را متوقف کنند.
سازمان‌های حقوق بشری در طول سال بار‌ها نسبت به افزایش اعدام‌ها در دوران روحانی هشدار داده اند.
 اعدام آموزگاران عرب مانند هادی راشدی و هاشم شعبانی متعلق به گروه "الحوار"، اجرای حکم اعدام غلام رضا خسروی متهم به حمایت مالی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و محسن امیراصلانی متهم به بدعت در دین و توهین به حضرت یونس، مثال‌های اندکی از خیل عظیم اعدام شوندگان سیاسی در سال گذشته هستند که در گزارش های حقوق بشری در مورد ایران به آنها اشاره شده است.
در فاصله تنظیم و انتشار این گزارش‌ها اخبار متناقضی از اعدام چند زندانی سیاسی کرد منتشر شد. در پی آن نیز شش زندانی عقیدتی کُرد و اهل سنت نیز با وجود مخالفت های گسترده داخلی و جهانی به دار آویخته شدند.
منبع: کاوه قریشی روز آنلاین

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.