حسام طوسی

Monday, April 11, 2022

محکومیت سه نوکیش مسیحی مجموعاً به ۱۵ سال حبس

 


احمد (یوحنازین) سرپرست، ایوب (فر) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری سه نوکیش مسیحی ساکن رشت، روز شنبه، ۲۰ فروردین ماه، توسط دادگاه انقلاب این شهر، هر یک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت یکصد و هشتاد میلیون. ریال جزای نقدی محکوم شدند.

هر یک از این افراد بابتاتی از مجموعه تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری و فرقه برانهامیست در خارج از کشور، به زندان و جزای نقدی به استناد ماده ۵۰۰ مکرر محکوم شدند.

در ماده 500 مکرر آمده است «تأمین مالی یا هر نوع حمایت مادی دیگر گروه‌های موضوعی این ماده از ماهیت آنها باعث می‌شود که حبس درجه پنج باشد یعنی حبس بیش از دو تا پنج سال می‌شود و اموال متعلق به گروه نفع بیت المال مصادره است. می‌گردد.»

اعلامیه صادر شده توسط قا محمدحسین حسین‌پور در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ صادر شده است، روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به وکیل این نوکیشان منتشر شد.

در جلسه اجرای متن پروژه های سه نوکیش که در 28 بهمن 1400 تشکیل شد، ایراد جدی به طرح، کیفرخواست، و روند روند ارائه شده بود. با توجه به ايرادات وارده، رئيس دادگاه به دليل «وجود نقايص تحقيقاتي» پرونده را جهت رفع نقايص به دادسرا فرستاد. اما روند قانونی، رسیدگی بدون رسیدگی مجدد، و با همان نقایص اقدام به رای صادر کرد.

ایمان سلیمانی، وکیل این متهمان نوکیش‌است: «روند گفته به این پرونده در یک مسیر غیرقانونی، و با فشار ضابطین، وایجاد حواشی وغوغا سالاری بود تا ضابطین به هدف خود در موکلین برسند محکوم شود.»

سلیمانی همچنین می‌افزاید که «مطابق محتویات پرونده، موکلین نه تنها مرتکب جرمی نشده‌اند که مستحق مجازات ماده ۵۰۰مکرر باشد، بلکه بر اساس اصل آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید، و اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی، موارد ظلم نیز قرار گرفته‌اند. آنها در یک روند دادرسی عادلانه قطعاً نخواهند شد.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها در گفتگو با رسانه‌های بین‌المللی از استقلال قوه قضاییه و قضاوت آن سخن گفته‌اند، اما گزارشات متعدد نشان دهنده تسلط نهادهای امنیتی بر این قوه، و اظهار قضاوت به ویژه در خصوص پرونده‌های سیاسی و امنیتی است.

در این گواهینامه نوکیشان برای اثبات گواهینامه صادر نشده و حکم پرونده پرونده های اطلاعات سپاه که درج شده، صادر شده است. طبق گزارش رسیده به سازمان ماده ۱۸، قاضی پرونده اذعان داشته که «از سوی ضابطین تحت فشار» است. ایمان سلیمانی، وکیل این سه نوکیش مسیحی نیز به این موضوع در توییتی پرداخته‌است.

حکومت ایران بارها، نوکیشان مسیحی را با چنین اقدامی راهی زندان کرده‌است. این امر سال گذشته منجر به اعتراض گروهی از گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل شد که در نامه ای به دولت ایران سرکوب سیستماتیک مسیحیان از نگرانی شدید کردند.

بعد از صدور رای نیز مقامات قضایی از درخواستین تسلیم به رای دادن و در ازای محکومیت، سکوت اختیار کنند. به اخطار می شود تا آنها بتوانند از هر گونه ارفاقات قانونی «حاشیه درست نکنند و سکوت کنند».

این سه نوکیش مسیحی به این درخواست پاسخ می دهد و می دهد که آنها خلاف و غیرقانونی مرتکب شده اند.

این سه نفر عضو کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در رشت هستند. بسیاری از رهبران و اعضای این کلیسا به زندان محکوم شده اند. «کلیسای ایران» از جمله گروه‌های مسیحی «غیر تثلیثی» است که تحت تأثیر موعظه‌های ویلیام ماریون برانهام، واعظ آمریکایی است که در سال ۱۹۶۵ درگذشت.

احمد سرپرست، ۲۵ ساله، و ایوب رضازاده، ۲۸ ساله، ۱۴ شهریور ماه، توسط مأموران اطلاعات سپاه، در یورشی به یک کلیسای خانگی در رشت دستگیر شدند. ماموران امنیتی سپاه، همزمان با این دو نفر، مرتضی حاجب مشهودکاری، ۳۸ ساله، شهروند مسیحی دیگری را در منزلش در شهر رشت بازداشتند. برخی از وسایل و اموال آنها از جمله کتب مسیحی و موبایل توقیف شد. هرکدام از آنها با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون توانی به‌طور موقت آزاد هستند.

ماده 18

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.