حسام طوسی

Thursday, April 30, 2020

'ادامه بازداشت علی یونسی؛ نگرانی از سرنوشت برنده مدال طلای المپیاد نجوم

علی یونسی

رضا یونسی، برادر علی یونسی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف، ابراز نگرانی کرده که با گذشت ۲۰ روز از بازداشت برادرش، اعضای خانواده خبری از وضعیت او ندارند.
رضا یونسی در توییتر خود نوشت که برادرش به وکیل دسترسی ندارد و نتوانسته در این مدت با پدر و مادرش صحبت کند.
به گفته خانواده علی یونسی، او جمعه ۲۲ فروردین، همراه با دوازده مامور لباس شخصی در حالی که به شدت مضروب شده بوده و از ناحیه سر زخمی بوده، به خانه آورده می‌شود و پس از بازرسی خانه و ضبط کامپیوترها، موبایل‌ها بازداشت می‌شود.

دو روز پیش آیدا یونسی، خواهر علی یونسی در توئیتر خود نوشت "با وجود پیگیری‌ها نه خبری از آزادی علی است و نه از وضعیت سلامتیش".
علی یونسی ۲۰ سال دارد. او سال ۲۰۱۸، همراه با تیم ایران، مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم را به دست آورد.

علی یونسی قبل‌تر هم در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مدال نقره و طلای المپیاد نجوم در ایران را به دست آورده بود.
خانواده آقای یونسی می‌گویند بازپرس پرونده بارها وعده آزادی‌اش را داده بودند و برخی مسؤولان دانشگاه شریف، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش پیگیر ماجرا شده‌ بودند.

وضعیت سه دانشجوی دیگر

شورای صنفی دانشجویان ایران می‌گوید ماموران لباس شخصی امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف را "بدون ارائه هیچگونه حکمی و با ضرب و شتم" بازداشت کرده‌اند.
همزمان، این شورا اعلام کرده که برای امیرمحمد شریفی و سید مصطفی هاشمی‌زاده ، دو دانشجوی دانشگاه تهران نیز احکام سنگینی صادر شده است.
بر این اساس، مصطفی هاشمی‌زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود به خوابگاه محکوم شده است. دادگاه انقلاب همچنین امیرمحمد شریفی، دانشجوی رشته مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران را نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.