حسام طوسی

Tuesday, March 8, 2022

خودداری ضابطین اطلاعات و بند ۲۰۹ اوین از تحویل وسایل سه تن از مسیحیان ایران

 


شماری از ضابطین اطلاعات و بند ۲۰۹ زندان اوین در رویه‌ای غیرقانونی با زیرپا گذاشتن ابلاغیه و دستور قاضی و بازپرس از تحویل دادن وسایل شخصی تعدادی از مسیحیان پس از روشن شدن وضعیت پرونده آنها خودداری می‌کنند!

تحویل ندادن وسایل توقیف شده مسیحیان ایران که موقع تفتیش منازل یا بازداشت توسط مأموران امنیتی ضبط می‌شود هرچند نقض قانون است اما به رویه‌ای عادی تبدیل شده است.
ایمان سلیمانی وکیل مدافع شماری از مسیحیان ایران در این باره می‌گوید «روز چهارشنبه ۱۱ اسفند که برای پیگیری پرونده موکلین ژوزف شهبازیان و خانم‌ها سمیه (سونیا) صادق ومینا خواجوی قمی به دادگاه مراجعه شد و بحث استرداد وسایل شخصی و تلفن‌های آنها مطرح شد بار دیگر ضابطین از دستور قضایی سرپیچی و از تحویل مدارک مثل پاسپورت وگوشی و لپ‌تاپ خودداری کردند.»
عدم استرداد وسایل شخصی این شهروندان مسیحی درحالیست که بعضی از آنها هیچگونه ارتباطی با پرونده‌ها وجرائم انتسابی ندارند و یا آزاد شدند اما ضابطین و نیروهای اطلاعات این وسایل را تحویل نمی‌دهند.
این درحالیست که بازپرس دستور داده ظرف ۴۸ ساعت ضابطین باید وسایل را به شعبه بازپرسی تحویل دهند!
این حقوقدان می‌گوید «باید دید آیا این دستور جدید به مرحله اجرا در می‌آید یا همچنان ضابطین به رویه خود ادامه می‌دهند!؟»
این رویه به نظر می‌رسد نوعی بازی دادن شهروندان مسیحی یا بهانه‌ای برای ادامه فشارهای روانی به آنهاست.

لازم به ذکر است ژوزف شهبازیان شهروند ارمنی ۵۷ ساله و عضو پیشین کلیسای جماعت ربانی تهران دهم تیرماه ۱۳۹۹ در یک مراسم عبادتی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت شد. به جز آقای شهبازیان، حدود ۳۰ تن از نوکیشان مسیحی دیگر نیز در این جلسه حضور داشتند. نوکیش مسیحی «مینا خواجوی قمی»  نیز در بین بازداشت شدگان بود.
سمیه صادق (سونیا) نیز روز ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. او از ایمانداران مسیحی عضو «کلیسای زنانه یکدلان» تهران است.
دادگاه برای آزادی موقت شهبازیان وثیقه ۳ میلیارد تومانی صادر کرده بود. وثیقه خانم خواجوی قومی نیز یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود. خانم صادق نیز برای آزادی وثیقه ملکی به ارز ۵۰۰ میلیون تومان سپرد.
صدور وثیقه‌های سنگین برای آزادی موقت ایمانداران مسیحی از فشارهای قوه قضائیه به آنان است و با توجه به اینکه اغلب آنها از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند تأمین این وثیقه‌ها برای آنان مقدور نیست مگر با کمک افراد خیرخواه.

محبت نیوز




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.