حسام طوسی

Tuesday, February 1, 2022

احضار مجدد ده نوکیش مسیحی در دزفول، پس از تبرئه

 


به گفته ایمان سلیمانی، وکیل دادگستری، ۱۰ نفر از نوکیشان مسیحی دزفول که قبلاً تبرئه شده بودند، ساعت ۱۰ شب جمعه، از اطلاعات سپاه با آنها تماس تلفنی گرفته شده و برای توضیح احضار شده‌اند.

این وکیل دادگستری می افزاید «هرچند این اقدام احضار تلفنی خلاف قانون است ومن به موکلین گفتم نروند و بگویند ما وکیل داریم و قانوناً ما رو احضار کنند واحضار تلفنی خلاف قانون است ولی آنها مضطرب ونگران هستند.»

طبق گزارش‌ها، هشت نوکیش مسیحی، علیرغم توصیه وکیلشان، دچار «اضطراب» و «تردید» شده و به اطلاعات سپاه رفتند. اطلاعی در مورد دو نوکیش مسیحی دیگر در دسترس نیست.

 در آن مکان دو مبلغ اسلامی، این هشت نوکیش مسیحی را متهم کردند که «گروه انحرفی تشکیل داده و جامعه را منحرف می‌کنند.» سپس به آنها گفتند که باید ده جلسه درس با آنها بگذرانند.

این نوکیشان مسیحی در پاسخ گفتند که آنها کار اشتباهی نکرده و از اتهامات نیز تبرئه شده‌اند.

بارها حکومت، نوکیشان مسیحی را مجبور به شرکت در جلسات عقیدتی و اسلامی کرده‌اند. تفتیش عقاید در قانون اساسی ایران ممنوع است ولی نوکیشان مسیحی بارها در مورد عقایدشان در بازجویی و دادگاه تحت فشار بوده‌اند، تا دینشان را تغییر دهند.

پیشتر «ماده ۱۸» گزارشی در مورد هشت نوکیش مسیحی دزفول منتشر کرده بود.

شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دزفول، روز نهم آذرماه، حکم منع تعقیب، هشت نوکیش مسیحی را صادر کرد.

در حکم دادسرای عمومی و انقلاب دزفول، آمده بود که «آنها صرفاً اقدام به تغییر مذهب نموده و در این خصوص هیچگونه فعالیت تبلیغی پیرامون گروه‌های مخالف نظام انجام نشده‌است.»

در این حکم همچنین نوشته شده بود «با توجه به اینکه تغییر مذهب در مبانی دینی حکم ارتداد دارد و مجازات شرعی و عقوبت اخروی [آخرت] در پی خواهد داشت اما در قوانین کیفری جرم انگاری نشده و اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها مانع از محکومیت آنان به ارتکاب ارتداد خواهد بود.»

پیشتر در ایران، برخی از نوکیشان مسیحی متهم به ارتداد شدند و حتی کشیش حسین سودمند، به این اتهام در مشهد اعدام شد.

این هشت نوکیش مسیحی عبارتند از اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی شنگری، مسعود نوعی، علیرضا ورک شا، حجت لطفی خلف جوی، محمد کائدگپ، محسن سعادتی‌زاده و علیرضا روشنائی‌زاده.

«ماده ۱۸» گزارش داده بود که علی‌رغم دستور بازپرس پرونده، اداره اطلاعات شهرستان دزفول به مدت دو ماه از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، نوکیشان مسیحی، خودداری کرده بود.

اخیراً یکی از شعب دیوان عالی کشور، در آبان ماه ۱۴۰۰، در رای «بی‌سابقه‌ای» در ارتباط با ۹ تن از نوکیشان مسیحیان محبوس در زندان اوین، اعلام کرد که «تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی» نه جرم است و نه «تبانی برای برهم زدن امنیت کشور.» .

سازمان «ماده ۱۸» و سه نهاد جهانی مسیحی این هفته گزارشی از نقض حقوق مسیحیان در سال گذشته میلادی منتشر کردند. سازمان «درهای باز» هم اخیر ایران را در گزارش سالانه خود، نهمین کشور «مسیحیت ستیز» جهان دانست.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.