حسام طوسی

Wednesday, April 3, 2024

شهریار بیات زندانی عقیدتی ۶۴ ساله به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شد

 


شهریار بیات، زندانی عقید ۶۴ ساله و یکی از بازداشتی‌شدگان اعتراض‌های ۱۴۰۱، با حکم دادگاه کیفری تهران به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. دادگاه در حکم صادر شده پست‌های منتسب به او در فضای مجازی را به‌عنوان مصداق قرار داده است.

 کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۱۲ فروردین‌۱۰۳ از صدور حکم اعدام برای شهریار بیات، معترض ۶۴ ساله و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در شهریار خبر داد.

بر اساس گزارش شعبه ۱۳ دادگاه تهران به «سب‌النبی» این شهروند معترض را به اعدام محکوم کرده است.

کانون مدافعان حقوق بشر نوشته است که دادگاه کیفری تهران، بهمن ۱۴۰۲ پست‌های منتسب به شهریار بیات در فضای مجازی را به‌عنوان مصداق این تصمیم قرار داده است و آن را به اعدام محکوم کرده است.

شهریار بیات سوم آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهریار بازداشت و ابتدا به زندان تهران بزرگ و مدتی بعد به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

او در زمان رهبري به سبحان، توهين به مقدسات، تبليغ عليه نظام، افساد في‌ارض، توهين به علي خامنه‌اي جمهوري اسلامي، توهين به روح‌الله خمینی، گروهي را تشكيل مي‌دهند كه قصد برهم زدن امنيت كشور و توهين به امامان شيعه، شخصي بود.

شهریار بیات به جرم سب‌النبی به اعدام محکوم شده است که پیش از این «دادگاه» به دلیل وجود ادله کافی، این پرونده را مختومه دانسته است. اما «دادستان» شهریار به این تبرئه اعتراض کرد و پرونده شهریار بیات دگرباره به جریان افتاد و این بار «دادگاه» برای او حکم اعدام صادر کرد.

حکومت ایران در حالی درباره سیاستاتی چون «کفر گویی» و «سب النبی» اعدام مجازات می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق و مدنی است، این تخلفات را جزو جرائم سیاسی جدی تلقی نمی‌کند.

چنین اتفاقی در سال‌های اخیر به تعداد زیادی از امنیت و عقیدتی در ایران نسبت داده شده است. ماده 262 قانون مجازات اسلامي افراد را كه به پيامبر اسلام يا ديگر پيامبران بزرگ توهين كنند را مي‌دانند.

منبع:کانون مدافعان حقوق بشر

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.