حسام طوسی

Friday, December 23, 2022

بازداشت ده‌ها تن از شهروندان ایرانی از اقلیت‌های دینی در هفته‌های اخیر

 


جمهوری اسلامی به دنبال آن است که برای منحرف کردن افکار عمومی بین اقوام و اقلیت‌های دینی در ایران تفرقه اندازی کند. با این همه ایرانیان بیشتر از هر زمان دیگری علیه حکومت متحد شدند. مشارکت اقلیت‌های دینی در اعتراضات ضدحکومتی بخشی از این اتحاد است.

 گزارش‌ها از ایران حاکیست با گذشت ۱۲ هفته از خیزش سراسری در ایران شماری از شهروندان مسیحی، یهودی و ده‌ها تن از شهروندان اهل تسنن در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان و خوزستان در جریان تظاهرات در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
در همین ارتباط شبکه «ایران اینترنشنال» گزارش داد دستکم ۵ شهروند یهودی در تهران و یک شهروند یهودی در شیراز در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند و به‌رغم تلاش رهبران جامعه یهودیان ایران فقط یک نفر از آنها آزاد شده است.
حکومت در هفته‌های اخیر اقلیت‌های مذهبی را برای محکوم کردن اعتراضات تحت فشار گذاشته است. ارگان‌های امنیتی به واسطه نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس یا مسئولان انجمن‌ها و رهبران کلیساها و کنیسه‌ها مدام شهروندان مسیحی و یهودی را تهدید به برخورد شدید در صورت حضور در تظاهرات می‌کنند.
علی‌رغم این سرکوب‌ها عبدالسلام کریمی مشاور ابراهیم رئیسی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی مدعی شده «جامعه ایرانی، جامعه‌ای متکثر و متنوع است و برقراری عدالت اجتماعی از برنامه‌های مهم دولت مردمی بوده و برای تحقق آن باید در همه ارکان نظام توجه به منافع ملی و تقویت و استحکام وحدت و انسجام ملی اولویت مدیران اجرایی کشور باشد.»
نهادهای امنیتی در هفته‌های گذشته انجمن‌ها و نهادهای اقلیت‌های مذهبی را برای انتشار بیانیه‌هایی در محکومیت خیزش مردم تحت فشار قرار داده‌ و آنها را مجبور کرده بیانیه‌هایی با متن‌های مشابه منتشر کنند.
پیش از این حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام امام جمعه شهرکُرد با تأکید بر اینکه «امروز حفظ نظام جمهوری اسلامی از واجبات است» گفته بود «هرچند نقدهایی به عملکرد مسئولان و دولت‌ها وجود دارد اما نباید اینها را به پای انقلاب نوشت بلکه باید با وحدت و همدلی موانع را برطرف کرد.»
جمهوری اسلامی به دنبال آن است که برای منحرف کردن افکار عمومی بین اقوام و اقلیت‌های دینی در ایران تفرقه اندازی کند. با این همه ایرانیان بیشتر از هر زمان دیگری علیه حکومت متحد شدند. مشارکت اقلیت‌های دینی در اعتراضات ضدحکومتی بخشی از این اتحاد است.
گفتنی است سازمان ماده ۱۸ به عنوان بخشی از جامعه مسیحیان ایران نیز در بیانیه‌ای اعدام شهروند معترض محسن شکاری را محکوم کرد و برای آرامش خانواده این جان باخته راه عدالت و آزادی، دعا و آرزوی تسلی کرد. در این بیانیه آمده بسیاری از مسیحیان ایرانی، هم صدا با زندانیان سیاسی و عقیدتی، و هم سوگ با خانواده‌های جان باختگان راه آزادی، در داخل و خارج از کشورمان، به اشکال مختلف، با امید و ایمان به «پیروزی روشنایی بر تاریکی»، و «حیات بر مرگ ونیستی»، فریاد «زن، زندگی، آزادی» سر داده و در این مبارزه، تا نیل به پیروزی خود را سهیم می‌دانند.

«محبت نیوز»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.