حسام طوسی

Thursday, June 30, 2022

حکم ۱۰ سال زندان برای یک شهروند ارمنی؛ تأیید بخشی از حکم اولیه دو نوکیش مسیحی

 انوشاوان آودیان به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال محکومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

گزارش‌‌ها از ایران حاکیست دادگاه تجدیدنظر حکم اولیه «انوشاوان آودیان» شهروند ارمنی و بخشی از حکم اولیه دو شهروند مسیحی دیگر «عباس سوری» و «مریم محمدی» را تأیید کرده‌ است.
سازمان «ماده ۱۸» روز چهارشنبه اول ژوئیه (۱۱ خرداد) گزارش داد که این احکام «هشتم خرداد ماه» به این شهروندان مسیحی ابلاغ شده‌ است.
بر همین اساس دادگاه انقلاب تهران ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ انوشاوان آودیان را به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۰ سال زندان و ۱۰ سال محکومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد.
همچنین عباس سوری و مریم محمدی، دو نوکیش مسیحی نیز متهم به عضویت در «گروه غیرقانونی» شدند و هر کدام به ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و همینطور پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۱۰ سال عدم حق عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شدند.
طبق حکم دادگاه انقلاب این نوکیش مسیحی از کشور ممنوع الخروج شدند و مجبورند دو سال بیرون از تهران و استان‌های همجوار زندگی کنند و در واقه تبعید شدند. با این حال در حکم دادگاه تجدیدنظر، محرومیت اجتماعی از مجازات این دو نوکیش مسیحی حذف شد و جزای نقدی به شش میلیون کاهش پیدا کرد.
شنیده‌ها حاکیست با وجود چند مرحله درخواست‌ کتبی و مراجعه حضوری ایمان سلیمانی وکیل این شهروندان مسیحی، برای تشکیل جلسه دادگاه با حضور موکلین و وکیل آنها رأی به‌طور غیابی صادر شده‌است. این درحالیست که حضور در جلسه دادگاه و ارائه دفاعیات دادگاه حق متهم است
پرونده این شهروندان مسیحی شامل هفت جلد، و هر جلد بالغ بر ۶۰۰ صفحه محتويات بوده‌است. به علاوه دو تن از این شهروندان مسیحی در دادگاه بدوی فاقد وکیل بوده و امکان دفاع حقوقی از خود نداشته ا‌ند. به گفته وکیل این متهمین مسیحی، «صدور رأی دادگاه تجدید نظر در عرض ده روز، نشان دهنده عدم مطالعه کافی، شنیده نشدن دفاعیات موکلین، و ناعادلانه بودن روند صدور این حکم است.»
این شهروندان مسیحی به حکم دادگاه اعتراض دارند و خواستار اعاده دادرسی شده‌اند. احتمال دستور قضایی برای اجرای حکم تا زمان وصول اعاده دادرسی و حکم نهایی دیوان عالی کشور وجود دارد.

«محبت نیوز»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.