حسام طوسی

Monday, July 13, 2020

حمله هماهنگ به منازل و بازداشت ۱۲ مسیحی در سه شهر



نیروهای امنیتی، بین عصر سه‌شنبه و صبح چهارشنبه، ۱۰ و ۱۱ تیر ماه، در یافت آباد تهران و کرج، دست به حمله و تفتیش منازل شهروندان مسیحی زده، عده‌ای از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستکم ۹ نفر را بازداشت کردند. سه نوکیش مسیحی نیز روز چهارشنبه در ملایر بازداشت شدند. ساعت هشت شب سه‌شنبه، ده مامور امنیتی که دو مامور زن نیز بین آنها حضور داشت، به یک جلسه عبادتی در یافت آباد تهران یورش بردند. در این جلسه، ۳۰ نفر حضور داشتند و ماموران امنیتی زنان و مردان را از هم جدا کرده و مورد بازجویی قرار دادند.
 این مأموران از عملیات و بازجویی‌ها فیلمبرداری می‌کردند و زمانی که دوربین را خاموش کردند، دست به بدرفتاری با حاضرین در جلسه عبادتی زده و برخی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
کتاب‌های مسیحی و تلفن‌های همراه این ۳۰ نفر توقیف شده و دستکم شش نفر نیز بازداشت شدند. ماموران امنیتی، حاضرین در جلسه را مجبور به امضای فرمی کردند که طبق آن با آنها «هیچ بدرفتاری» صورت نگرفته‌است.
 ماموران امنیتی همچنین سه‌شنبه، به منزل برخی از مسیحیان در کرج هجوم برده و آنها را مرد تفتیش قرار دادند.
 زوزف شهبازیان، رضا ن، سالار الف، مینا خ، مریم خ و سونیا، از بازداشت شدگان در تهران هستند. دست‌کم  سه نوکیش مسیحی دیگر که با اسامی فرهاد م آرش ر و فرهاد خ نام برده شدند، در کرج بازداشت شدند. برای دو نفر از این بازداشت‌شدگان، هر کدام، وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده‌است.
  سه نوکیش مسیحی دیگر نیز در ملایر صبح چهارشنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. این سه نوکیش مسیحی، سهراب ع ابراهیم ع و یاسر،هر کدام روز پنجشنبه، با تودیع وثیقه ۳۰ میلیون تومانی، به طور موقت آزاد شدند.
اخیراً به همراه چند سازمان مسیحی گزارش جدیدی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده، که در آن ابعاد مختلف نقض آزادی دینی مسیحیان و سایر اقلیت‌های دینی-مذهبی در ایران، با ذکر موارد متعدد، مورد بررسی قرار گرفته‌است. در سال گذشته میلادی دستکم ۱۷ مسیحی به دلیل فعالیت‌های عقیدتی زندانی شده‌اند.
سرکوب مسیحیان در ایران به دلیل باور و فعالیت عقیدتی، همچنان ادامه دارد و اخیراً دادگاه انقلاب بوشهر، روز یکشنبه، اول تیرماه، هفت نوکیش مسیحی را به دلیل باور دینی و فعالیت‌های صلح‌آمیز عقیدتی، متهم به «تبلیغ علیه نظام» کرده و به زندان، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم کرده‌است.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.