حسام طوسی

Friday, June 26, 2020

آمریکا حکم اعدام سه جوان ایرانی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را به دلیل شرکت در اعتراضات آبان محکوم کرد



طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص تأیید حکم اعدام این سه متهم در دیوان عالی ایران منتشر شده است و وکلای این سه متهم می‌گویند به پرونده‌های موکلان‌ خود دسترسی ندارند.
 مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توییتی تصمیم ایران مبنی بر صدور حکم اعدام علیه امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوان ایرانی که در درگیری‌های آبان سال گذشته بازداشت شده‌اند، را به شدت محکوم کرد.
اورتگاس نوشت: «بر اساس گزارش‌ها، این معترضین مورد ضرب‌و شتم قرار گرفته، اجازه دسترسی به وکیل نداشته و زیر فشار اعتراف ساختگی انجام داده‌اند. ایران باید به حقوق بشر احترام بگذارد و این اعدام‌ها را متوقف کند.»
هر سه نفر این بازداشت‌شدگان متولدین دهه ۱۳۷۰بوده و در محله خزانه واقع در جنوب تهران سکونت دارند.و «نان‌آور خانواده»‌ بوده و هم‌اکنون در تیپ پنج زندان تهران بزرگ به سر می‌برند.
بر اساس این گزارش، در جریان جلسه دادگاه، مرادی بارها خطاب به قاضی اعلام کرد که از او تحت «فشار،‌ تهدید و شکنجه» اعتراف گرفته شده است و هیچ‌کدام از اتهام‌های وارده را قبول ندارد. از سوی دیگر تمجیدی و رجبی هم از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده‌اند.
شایان ذکر است اعتراضات آبان‌ماه امسال با سرکوب شدید روبه‌رو شد و بنا بر آمار بین ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تن در جریان این اعتراض‌ها کشته شده و هزاران تن نیز بازداشت شدند.
عفو بین‌الملل پیشتر هشدار داده بود که بازداشت‌شدگان آبان در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری‌های، حکم‌های سنگین و طولانی‌مدت زندان قرار دارند.
خبری هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.