حسام طوسی

Saturday, January 11, 2020

برگزاری تجمات اعتراضی گسترده در پی ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط نیروهای مسلح / ویدیو

عصر امروز شنبه ۲۱ دی ماه، در پی اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و پذیرفتن مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری تهران – کیف، بر فراز آسمان استان تهران تجمعاتی در یادبود جانباختگان این حادثه در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت، سنندج، تهران و دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، بوعلی همدان، امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای مسئولین این واقعه از جمله آیت الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا شدند. تجمع مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خیابان حافظ با دخالت نیروی انتظامی و نیروهای یگان ویژه و با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش به خشونت کشیده شد. پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه توسط پدافند هوایی ساقط شده بود. صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای اصابت پدافند هوایی سپاه به این هواپیما را تایید کرده و مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، در پی اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و پذیرش مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری تهران – کیف تجمعاتی در چند شهر کشور شکل گرفت.
این تجمعات در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت، سنندج، تهران (تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب – حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر) و دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، بوعلی همدان، امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

معترضان با سردادن شعارهایی ازجمله؛ «مایه ننگ ملت؛ سپاه بی‌کفایت»، «مسئول بی‌کفایت،‌ استعفا استعفا»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»،‌ «بی‌شرف بی‌شرف»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» «سپاه جنایت می‌کنه، رهبر حمایت می‌کنه»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «مرگ بر دروغگو»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «به من نگو فتنه‌گر، فتنه توئی ستمگر»، «فرمانده کل قوا، استعفا استعفا»، «استعفا کافی نیست، محاکمه لازم است»، «۱۵۰۰ نفر، کشته آبان ماست»، «‌بسیجی بی‌ غیرت عامل قتل ملت»، «خامنه‌ای حیا کن مملکت رو رها کن»، «ما بچه‌های جنگیم، بچنگ تا بجنگیم»، «رهبر پرادعا، استعفا استعفا»، «سلیمانی قاتله، رهبرم‌ام خائنه»، «می کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، «ننگ ما ننگ ما، صداوسیمای ما»، «نیروی انتظامی، خاک من خاک تو»، «روحانی حیا کن، مملکتو رها کن»، «بترسید بترسید ما همه با هم هستیم»، «رفراندوم رفراندوم، راه نجات مردم» و «مرگ بر دیکتاتور» اعتراض خود را نشان دادند.

تجمع مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خیابان حافظ با دخالت نیروی انتظامی و نیروهای یگان ویژه و با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش به خشونت کشیده شد.
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نیز با عکس‌های از ساعات اولیه تجمع منتشر کرده است که در آن تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهای “دروغ ممنوع” نسبت به دروغ‌های اولیه مسئولان در خصوص علت سقوط هواپیما اعتراض کرده‌اند.
وبسایت انصاف نیوز نیز در گزارشی از وجود پلاکاردهایی با عباراتی انتقادی چون «به کدامین گناه کشته شدند» خبر داده و نوشته است: “تجمع کنندگان عکس یکی از کشته شده‌ها را در دست داشتند و روی آن نوشته بودند «۱۸ سال داشت»”.
همچنین در یکی از ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، یکی از معترضان در اثر اصابت گلوله گاز اشک‌آور تعادلش را از دست داده و به زمین می‌افتد که دیگر معترضان برای نجات او به سمتش می‌روند. در ویدئویی دیگر از تجمع معترضان در خیابان حافظ در تهران، یکی از زنان معترض به سوی نیروهای گارد ویژه رفته و می‌گوید: “بغلت می‌کنم… نمی‌خوام بزنمت! گوش کن، گوش کن…”.
گزارشگران هرانا از صحنه اعتراضات گزارش کردند که نیروهای لباس شخصی در تعداد پرشمار و کم سابقه ای در میان جمعیت معترضان حاضر بودند و به سئوال از جواب از برخی از حاضرین پرداختند.
رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی همچنین در اواخر شب شنبه از بازداشت سفیر انگلیس و تحویل او به وزارت خارجه خبر دادند. این منابع مدعی شدند سفیر انگلیس در مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده است. این بازداشت که صحت آن توسط دولت انگلیستان تایید شد با اعتراض این کشور روبرو شد.


منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین نیز امروز نامه‌ای در خصوص ساقط کردن هواپیمای مسافربری تهران – کیف بر فراز آسمان تهران توسط پدافند هوایی نوشته است. خانم عربشاهی در این نامه ضمن ابراز تاسف از کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، خواستار استعفا و محاکمه عاملان و مسئولان به گفته او این “جنایت” شد. منیره عربشاهی در بخشی از این نامه می‌گوید “سرنوشت ساختمان تجاری پلاسکو، کشتی سانچی و ده ها هواپیمای دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند، آیا از خطاها نیست؟ باور دارم که اجبار جامعه جهانی و فشارهای فضای مجازی دروغگویان را وادار به اعتراف کرده، وگرنه اینان کجا و اعتراف و عذرخواهی کجا؟”.
همچنین گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با در دست داشتن پلاکاردی با عنوان «غلط کردید اشتباه کردید» به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح واکنش نشان دادند. متن این پلاکارد به سخنان آیت الله علی خامنه‌ای در جریان هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس خطاب به مسئولان ایالات متحده گفته بود “غلط کردید اشتباه کردید” اشاره دارد.
به علاوه، ظهر امروز شماری از دانشجویان پردیس هنرهای زیبا در یادبود جان باختگان سقوط هواپیما و اعلام همدردی با بازماندگان، در مقابل ساختمان مرکزی هنرهای زیبا شمع روشن کردند. دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در احترام و گرامی‌داشت یاد و خاطره جانباختگان این واقعه اقدام به تجمع و خواندن سرود کردند.
رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینمای ایران نیز دعوت خود به حضور مردم در میادین آزادی شهرهای ایران را تحت فشار نهادهای امنیتی لغو کرد. وی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: “مردم داغدار ایران، دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگرگوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد. برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد”.
وریا غفوری مدافع – هافبک ملی پوش تیم فوتبال استقلال طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: “درد درگذشت سرنشینان هواپیما سخت است. زبان قاصر است تسلیت کمترین واژه. اما درد انکار حقیقت در این چند روز به مراتب سخت‌تر بود. کمترین انتظاری که می‌ره محاکمه افرادی است که باعث و بانی این اتفاق ناگوار و دردآور بودن. و همچنین تمام کسانی که در صدا و سیما خیلی شفاف دروغ گفتن و نشر اکاذیب کردن”.
در همین رابطه دبیران و داوران سه بخش عکس، طراحی گرافیک و سرامیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نشانه اعتراض از همکاری با این جشنواره انصراف دادند.
مسعود کیمیایی، کارگردان پرآوازه ایرانی نیز به همین دلیل انصراف خود را از همکاری با این جشنواره اعلام کرد.
لازم به ذکر است، در ساعات اخیر، اختلالاتی در اینترنت تلفن همراه کشور نیز گزارش شده است.
حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری ایران مدعی شده است که این سازمان از اقدام پدافندی نیروهای نظامی خبردار نبوده و در روزی که موشک به هواپیمای اوکراین اصابت کرده، مسئولان مربوطه اطمینان داده بودند که “هیچ عملیات نظامی در کشور اتفاق نیفتاده است”.

سازمان هواپیمایی ایران، عصر امروز با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به ساقط شدن هواپیما توسط پدافند دفاعی در وبسایت خود نوشته بود: “مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذیربط را انجام داده و تأییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت نموده است و متأسفانه علی رغم پیگیری های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیماهای مسافربری کشور اوکراین، به این سازمان صورت نپذیرفته است”. این اطلاعیه پس از چند ساعت از وبسایت این نهاد حذف شده است.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، توسط پدافند هوایی ساقط شده بود. از ساعات اولیه دلایل این سقوط مورد گمانه‌زنی‌های برخی از کارشناسان قرار گرفت. همچنین تصاویر و ویدئوهایی از اصابت موشک به هواپیما در فضای مجازی منتشر شد. جاستین ترودر، نخست وزیر کانادا روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی از وجود شواهدی جدی مبنی بر اصابت موشک‌های ایرانی به این هواپیما خبر داده بود. گفتنی است ۶۳ تن از سرنشینان این هواپیما شهروند ایرانی-کانادایی بودند.
سرانجام صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای این واقعه را تایید کرده و مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است.
لازم به ذکر است که این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده است که مسئولان دولتی ایران طی روزهای گذشته قویا هرگونه ارتباط میان سقوط هواپیما و سیستم پدافند هوایی را تکذیب کرده بودند.  علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته بود: “هواپیما بیش از یک و نیم دقیقه در آتش در حال پرواز بود” و “اگر یک شیء به آن برخورد کرده باشد، این مدت پرواز قابل قبول نیست.” وی همچنین گفته بود: “آمریکایی‌ها یافته‌هایشان را با پشتوانه علمی و فنی و جنبه‌های تخصصی برای تنویر افکار عمومی جهان ارائه کنند”.

مجموع ۴۱ قطعه گزارش ویدیویی از اعتراضات امروز از شهرهای تهران، همدان، رشت، اصفهان، سنندج و شیراز را در ادامه می بینید:
لینک به ویدیو در یوتوب: https://youtu.be/GfcJhEGL1AU

نمایشگر ویدیو
00:00
17:31

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.