حسام طوسی

Friday, August 23, 2019

گزارشگر ویژه سازمان ملل: نوکیشان مسیحی در ایران با خطر اتهام ارتداد مواجه هستند



جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین گزارش خود گفته مسیحیانی که قبلن مسلمان بوده اند (نوکیشان مسیحی) با خطر اتهام ارتداد مواجه هستند که در جمهوی اسلامی، مجازات اعدام دارد.
جاوید رحمان در دومین گزارش دوره‌ای اش، که روز جمعه، ۱۶ اوت، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه داده، گفته که در یک سال گذشته، آزادی بیان در ایران بیشتر محدود شده، و نقض حقوق بشر ادامه یافته است.
او نسبت به بازداشت‌های خودسرانه دوتابعیتی‌ها و شهروندان خارجی در ایران هم ابراز نگرانی کرده و برآورد کرده که دست‌کم ۳۰ پرونده در این زمینه وجود دارد.
گزارش جاوید رحمان درباره حقوق اقلیت های قومی و مذهبی می گوید در جمهوری اسلامی ایران، حتی برای آن دسته از مذاهب که به رسمیت شناخته شده اند، ماده قانونی وجود ندارد که اجازه گرویدن به آنها از دین اسلام را بدهد و به همین خاطر مسیحیانی که قبلن مسلمان بوده اند با خطر اتهام ارتداد مواجه هستند که در جمهوی اسلامی، مجازات اعدام دارد. همچنین از تبعیض ها علیه غیرمسلمان ها، در نظر گرفتن مجازات اعدام برای مرد غیرمسلمانی است که با زنی مسلمان دارای رابطه جنسی باشد.
گزارشگر سازمان ملل در پایان توصیه هایی را نیز مطرح کرده است، از جمله اینکه به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه ورود به ایران داده شود تا شرایط حقوق بشری را بررسی کند، تهدید علیه مدافعان حقوق بشر برداشته شود و زندانیان دو تابعیتی آزاد شوند و اعضای اقلیت های مذهبی رسمی و غیررسمی هدف آزار قرار نگیرند.
«محبت نیوز»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.