حسام طوسی

Saturday, August 24, 2019

تاکید برایان هوک بر «دوستی مردم ایران و مردم آمریکا» در روز تولد ستار بهشتی



برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز جمعه، ۱ شهریور، با انتشار یک پیام ویدئویی با یادی از نام ستار بهشتی بر «دوستی میان مردم ایران و مردم آمریکا» تاکید کرد.
آقای هوک در این پیام تصویری که توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا آن را منتشر کرده، با اشاره به کشته شدن ستار بهشتی، کارگر معترض ایرانی، در زمان بازداشت و زیر شکنجه، گفت: «امروز ما به یاد ستار، دوستی میان ایران و آمریکا را به رسمیت می‌شناسیم.»
این پیام ویدئویی یک روز پس انتشار نامه گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده که در آن خواسته بود اول شهریور، زادروز ستار بهشتی، روز «دوستی میان مردم ایران با مردم آمریکا» نامیده شود.
ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نویسی بود که‌ روز نهم آبان ۱۳۹۱، در ۳۵ سالگی، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی به خصوص فیس‌بوک» بازداشت و در مکانی نامعلوم توسط پلیس فتا شکنجه شد.
او سه روز بعد از بازداشت و در جریان بازجویی جان خود را از دست داد و در گورستان رباط کریم، نزدیک محل زندگی‌اش، به خاک سپرده شد.
مادر ستار بهشتی در نامه‌اش به دونالد ترامپ با بیان این‌که چندین سال پی‌گیری‌‌اش برای برگزاری دادگاه عادلانه بی‌نتیجه مانده است، دلیل نوشتن نامه به رئیس‌جمهور آمریکا به‌ جای علی خامنه‌ای را چنین بیان کرده است: «از نظر من خامنه‌ای جنازه‌ای بیش نیست. او از همان روزی که دروغ گفت و از روزی که دست به خون مردم برد، مُرد.»
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی
گوهر عشقی در نامه خود همچنین با بیان این‌ که مردم ایران «اسیر خامنه‌ای و مأموران او» هستند، اضافه کرده است به‌ عنوان مادری که هفت سال است لباس سیاه عزای پسرش را بر تن دارد، «همه مردم جهان را دوست خود می‌داند و مرگ را تنها و تنها برای جمهوری اسلامی می‌خواهد».
برایان هوک در پیام ویدئویی خود خطاب به مردم ایران با برشمردن اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید: «رژیم ایران این قانون اساسی را به یک طنز تلخ تبدیل کرده است.»
او همچنین خطاب به همه ایرانیانی که «با ظلم رژیم مبارزه می کنند» گفت: «ما صدای شما را می‌شنویم، از مبارزه شما برای دستیابی به حقوق اولیه حمایت می‌کنیم و به همه کشورها یادآوری می‌کنیم که بزرگ‌ترین قربانیان رژیم ایران مردم ایران هستند.»
پس از انتشار خبر مرگ ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱، ده‌ها تن از زندانیان سیاسی زندن اوین در نامه‌ای شهادت دادند که ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوین بوده و آثار شکنجه بر همه‌جای بدنش دیده می‌شده است.
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، از زمان کشته شدن پسرش به یکی از نمادهای کنشگری سیاسی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است.

او همچنین ازجمله امضاکنندگان نامه ۱۴ فعال مدنی است که خواستار «استعفای خامنه‌ای و گذار کامل از جمهوری اسلامی» شده بودن.
منبع : رادیو فردا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.