حسام طوسی

Sunday, August 11, 2019

بازداشت شماری از فعالان مدنی و صنفی در مشهد



 روز جاری جمعی از فعالان مدنی و صنفی در اعتراض به حکم ۱۳ سال حبس کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه ساکن مشهد در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر وی در مشهد، دست به تجمع زدند. در جریان این تجمع شماری از معترضان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
 ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه امروز یکشنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸ جلسه دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی در مشهد برگزار شد و بر اساس فراخوانی که از پیش منتشر شده بود شماری از فعالان مدنی و فعالان صنفی فرهنگیان در حمایت از آقای جعفری یزدی در مقابل محل برگزاری دادگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

گفته می‌شود شماری از شرکت کنندگان ازجمله “جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، حوریه فرج زاده، محمد نوری زاد، فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی  و پوران ناظمی در این تجمع اعتراضی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست و هویت دیگر بازداشت شدگان کماکان توسط هرانا در دست بررسی است.

خبرگزاری فارس از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی نیز با تایید خبر بازداشت این شهروندان امروز طی گزارشی نوشت که در این روز تعدادی از فعالان سیاسی «که از شهرها و نقاط مختلف کشور» به مشهد سفر کرده بودند بازداشت شده‌اند.

این خبرگزاری بازداشت شدگان را به «ایجاد ناامنی» و «ارتباط داشتن با گروه‌های برانداز» متهم کرده است؛ با این حال جزئیات دیگری در مورد هویت و فعالیت آنان گزارش نکرده است.
کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه ساکن مشهد در اواخر فروردین ماه سال جاری توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر به ۱۳ سال حبس محکوم شده و جلسه دادگاه تجدید نظر وی امروز برگزار شد. بر اساس این حکم آقای جعفری از بابت اتهام “تشکیل دسته و گروه به قصد براندازی نظام” به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس و در مجموع به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای جعفری یزدی، اوایل مردادماه سال گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد. وی به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت بازداشت و بازجویی بود و سپس به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. بالاخره پس از گذشت بیشتر از ۳ ماه از بازداشت ایشان، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی بصورت موقت آزاد شد.
این شهروند ساکن مشهد سابقه مشارکت طولانی در جنگ هشت ساله را داشته و جانباز ۳۵ درصد و از اسرای آزاد شده دوران جنگ است.
 هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.