حسام طوسی

Tuesday, September 18, 2018

افزایش شمار شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز






در ادامه پنج مورد بازداشت شهروندان بهایی که طی روزهای گذشته در شیراز رخ داد، شب گذشته نیز سودابه حقیقت به عنوان ششمین شهروند بهایی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “خانم حقیقت در حالی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند که تمام بستگان برای تدارک برگزاری مراسم ختم مادربزرگ ایشان جمع بودند”. ساعت ۲۳ شب یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۷ سودابه حقیقت شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.
با احتساب این شهروند بهایی تعداد شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز از روز شنبه تاکنون به ۶ تن اقزایش یافته‌است.
هرانا روز گذشته از بازداشت نورا پورمرادیان و پیش از آن نیز در گزارشی از بازداشت چهار شهروند بهایی دیگر در شیراز به نام‎های “نوید بازماندگان”، “بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان)”، “الهه سمیع‌زاده” و “احسان محبوب راه‌وفا” طی روزهای شنبه و یکشنبه خبر داده بود.
پیشتر یک منبع مطلع ضمن تائید خبر بازداشت چهار شهروند بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “ساعت ۶ عصر روز گذشته ماموران وزارت اطلاعات به کلاس روانشناسی آقای نوید بازماندگان وارد شدند و کارت‌های شناسایی، کیس کامپیوتر، فلش و گوشی‌های تلفن همراه، پسورد گوشی‌ها و ایمیل‌های سایر افراد را نیز از آنها گرفته‌اند. در انتها آقای بازماندگان را به منزلش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی، بهاره قادری (همسر نوید بازماندگان) را نیز بازداشت و همراه با وی به مکان نامعلومی منتقل کردند. در همین تاریخ خانم الهه سمیع‌زاده را نیز در شیراز دستگیر کرده‌اند و صبح امروز یکشنبه نیز احسان محبوب راه‌وفا را در شیراز و در منزل شخصی دستگیر و پس از تفتیش منزل به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل کردند”.
لازم به ذکر است در مردادماه سال جاری نیز هرانا در گزارشی خبر از بازداشت تعداد دیگری از شهروندان بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی و انتقالشان به بازداشتگاه اداره اطلاعات (پلاک ۱۰۰) داده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.
منبع:به گزارش خبرگزاری هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.