حسام طوسی

Tuesday, September 4, 2018

بیانیه «عفو بین الملل» درباره صدور احکام سنگین قضایی مسیحیان ایران

عفو بین‌الملل می‌گوید چهار شهروند مسیحی در ایران تنها به دلیل «فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و گردهمایی‌های خود جهت انجام مراسم مذهبی‌شان» با احکام سنگین روبرو شدند و تقاضای لغو آن‎ها را کرده است.
به گزارش «محبت نیوز» سازمان عفو بین‌الملل، اول شهریور (۲۳ اوت ۲۰۱۸) با صدور یک فراخوان، خواستار اقدام فوری لغو احکام صادر شده برای کشیش «ویکتور بت‌تمرز» و همسرش «شامیرام عیسوی» و نوکیشان مسیحی «امین افشارنادری» و «هادی عسگری» شد.
در فراخوان عفو بین‌الملل تاکید شده صدور این احکام «تنها به دلیل انجام مسالمت آمیز از حق آزادی‌های دین و عقیده بیان، و گردهمایی و اجتماعات از طریق ایمان مسیحی آنها بوده است».
ویکتور بِت تمرز، شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند.
کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی که از مسیحیان آشوری هستند و نوکیشان مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند.
برگزاری جشن‌های کریسمس، راه‌اندازی و برپایی کلیساهای خانگی و سفر به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مسیحی همه تحت عنوان «فعالیتهای غیر قانونی کلیسایی» و «اقدام علیه امنیت ملی» شناخته می‎شوند و نهادهای امنیتی از جمله اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه جمهوری اسلامی همان‎ها را ضمیمه پرونده می‎کند و قاضی براساس این‎ها حکم صادر می‎کند.
این چهار شهروند مسیحی به قید وثیقه‎های سنگین اکنون خارج از زندان و در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر هستند.

پرونده آنها به پنجم دی‌ماه ۱۳۹۳ مربوط است. کشیش ویکتور بت تمرز همراه با امین افشار نادری و یک نفر دیگر، هنگام شرکت در جلسه خصوصی که به مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، با یورش ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند. آن‌ها به زندان اوین در تهران منتقل شدند. در آن‌جا از دسترسی به وکیل خود محروم ماندند و تنها اجازه یافتند ارتباط بسیار اندکی با خانواده خود برقرار کنند. آن‌ها چندین ماه بعد، پس از تودیع وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شدند.
در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ دادگاه بدوی آن‌ها، همراه با هادی عسگری که در ۵ شهریور ۱۳۹۵ در شهر فیروزکوه در استان تهران بازداشت شده بود، برگزار شد. در تیر ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام از این افراد را «به جرم تشکیل گروهی بیش از دو نفر با هدف برهم زدن امنیت کشور» در ارتباط با فعالیت‌های کلیسایی آن‌ها به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
همین دادگاه امین افشار نادری را به اتهام «توهین به مقدسات اسلام» برای به اشتراک گذاشتن مطلب طنز شخص دیگری در فیسبوک که با شیوه نگارش قرآنی با موضوع افزایش قیمت مرغ در ایران پرداخته بود به پنج سال حبس بیشتر محکوم کرد.
هادی عسگری پس از تودیع وثیقه در فروردین ۱۳۹۷ آزاد شد.


    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ شامیرام عیسوی به دفتر دادستانی در زندان اوین احضار شد و متهم به جرایمی شد که تماما مرتبط با عمل کردن به ایمان مسیحی خود بود. در دی ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به اتهام «عضویت در گروهی که هدف برهم زدن امنیت ملی داشته است» به پنج سال زندان و همچنین به دلیل «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس دیگر محکوم کرد.

    No comments:

    Post a Comment

    Note: Only a member of this blog may post a comment.