حسام طوسی

Tuesday, June 26, 2018

توهین به عقاید زندانی مسیحی «سوادا آغاسر» توسط مسئولان و برخی زندانیان



به گزارش «محبت نیوز» در روزهای اخیر “یحیی کمالی‎پور” عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفته زندان‎های ایران شرایط قابل قبولی ندارد.
او با تاکید براینکه درحال حاضر زندان‎ها دارای مشکلات بسیاری هستند، تصریح کرد «اگر دستگاه قضایی به این مسائل آگاه بوده و درجهت حل مشکلات اقدام قابل قبولی انجام نداده است باید نسبت به این مشکلات پاسخگو باشد، زیرا بازرسی و ارائه گزارش‎های مقطعی به مسئولان دستگاه قضایی خیلی درحل مشکلات زندان‏ها تاثیر ندارد؛ متاسفانه مشکلات زندان‎ها روز به روز درحال افزایش بوده و میزان آن نسبت به سالیان گذشته کاهش نداشته است.»
البته او به طور دقیق و مشخص نگفته زندان‎ها چه مشکلاتی دارند اما تاکید کرده مشکلات زندان‎ها برای مسئولان جامعه و زندانبان‏ها عادی شده است. البته این طور به نظر می‏رسد که اصل حرف‎های او مربوط به عدم کارایی محکومیت زندان روی رفتار متهمان باشد.
این مقام مسئول تاکید کرده «واقعیت این است که مشکلات زندان ها از معضلات اجتماعی است، ضمن اینکه به طورحتم باید شرایطی ایجاد شود که زندانی پس از خروج از زندان‏ها حداقل همان فردی باشد که روز اول به زندان آمده است؛ اما متاسفانه زندانی پس از خروج از زندان‎ها در ارتکاب جرم حرفه‌ای‌تر شده و جرائم دیگر را نیز آموزش دیده‎اند که این مسئله برای جامعه ما قابل قبول نیست.»
اما آنچه کمالی‎پور از زندان‎ها می‎گوید تنها یک بُعد قضیه است. بسیاری از زندان‎های ایران علاوه بر این که از حداقل امکانات زیستی هم برخودار نیستند از هر نظری محیط‎های ناامنی به شمار می‏روند به خصوص برای زندانیانی که با اتهامات امنیتی، عقیدتی و سیاسی به زندان افتادند.
در همین مورد وضعیت زندانی مسیحی “سوادا آغاسر” نمونه‌‏ای از مشکلات و مسائل داخل زندان است که کمتر به چشم می‎خورد اما به طور شخصی برای روح و روان زندانی عذاب آور است. گزارش‎ها حاکی از آن است که او در روزهای اخیر با پایان یافتن مدت مرخصی برای ادامه محکومیتش به اوین بازگشته و این درحالیست که نه تنها از سوی مسئولان زندان بلکه از طرف دیگر زندانی‎ها به عقاید او توهین شده است.
او با وجود اینکه در زندان در فعالیت‎های فرهنگی گروهی مشارکت دارد و با توجه به تسلطی که به موسیقی و نوازندگی دارد برای ارتقاء سطح روحی زندانیان برنامه ‏های مختلفی اجرا کرده اما حداقل امتیازاتی را که بخشی از آن‎ها مربوط به فعالیت‎های مشارکتی آغاسر است از او گرفته‎اند.
غلامرضا شهبازی، مسئول امور فرهنگی اندرزگاه ۷ بازداشتگاه اوین است که این محدودیت‎ها را ایجاد کرده است. حتی یک کامپیوتر قدیمی که سال‎ها فعالین فرهنگی داخل زندان از آن استفاده می‎کنند در هفته‎های گذشته از زندانیان گرفته شده و به عناوین مختلف اذیت و آزار زندانیان بی‎دلیل تکرار می‎شود و در این بین دگراندیشان مذهبی و دینی هم از سوی مسئولان زندان و هم از سوی برخی زندانیان تحت فشار روانی قرار دارند.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.