حسام طوسی

Friday, February 9, 2018

گزارشی از وضعیت حقوقی هدایت عبدالله‌پور، زندانی سیاسی محکوم به اعدام








پرونده هدایت عبدالله‌پور زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که به اتهام بغی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود علیرغم نقض حکم توسط دیوان عالی کشور مجددا توسط شعبه هم عرض به حکم اعدام منتهی شد. حسین احمد نیازی وکیل این زندانی سیاسی به هرانا گفت برای موکلش درخواست فرجام خواهی کرده است.
 حکم یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه به نام  هدایت عبدالله‌پور که به اتهام بغی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود، پس از بررسی در دیوان عالی کشور نقض و برای بررسی مجدد راهی شعبه هم عرض شد.
شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب ارومیه پس از بررسی پرونده و علیرغم نظر دیوان عالی مجددا  هدایت عبدالله‌پور را به اعدام محکوم کرد.
حکم بغی این زندانی در صورتی صادر شده است که وی مدعی است: “هیچگاه دست به سلاح نبرده و در زمان بازداشت نیز سلاحی به همراه نداشته است”.
حسین احمدی نیاز وکیل آقای عبدالله‌پور در خصوص وضعیت حقوقی موکلش به گزارشگر هرانا گفت: “هدایت عبدالله‌پور به اجبار وارد یک پروسه شده که هیچگونه اطلاعی از موضوع نداشته و اراده‌ای هم در کار نبوده و متاسفانه وارد این شرایط شده. ضابط محترم که سپاه هست خواستار اعدام ایشان به اتهام بغی شده است”.
این وکیل دادگستری در ادامه گفت: “دادگاه بدوی بغی را صادر کرده و خوب اعدام داده است که دیوان عالی کشور حکم را نقض کرده است چون گفته ایشان اسلحه نداشته است، تفسیر قانون به نفع متهم بایستی باشد، اما شعبه هم عرض مجددا مبادرت به صدور حکم بر اعدام کرده است”.
احمدی نیاز افزود “بنده فرجام خواهی این پرونده را انجام خواهم داد و امیدوار هستم دیوان عالی کشور عدالت را لحاظ بکند”.
این زندانی که پیش‌تر در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده بود، پس از اعتراض به دلیل نقص دادرسی، حکمش در دیوان عالی کشور نقض و پرونده اش برای محاکمه مجدد به شعبه هم عرض ارسال شد.
آقای عبدالله‌پور از بابت همین پرونده مجددا در تاریخ ۲۰ دی‌ماه سال جاری توسط دادگاه انقلاب شهر ارومیه محاکمه و مجددا از بابت اتهام “بغی” به اعدام محکوم شد.
وی به همراه شش تن دیگر مورخ ۲۶ خرداد ۹۵  پس از بروز درگیری در روستای «قره سقل» اشنویه بازداشت شد.
شش متهم دیگر این پرونده نیز به ترتیب به احکام ذیل در مرحله بدوی محکوم شدند:
۱- رسول عزیزی با نام مستعارحاسد، فرزند ابرهیم / ۲۵ سال حبس
۲- محمدظاهر فرامرزی فرزند کریم / ۲۰ سال حبس
۳- جلال مسروری فرزند مولود / ۱۵ سال
۴- کمال مسروری فرزند مولود / ۱۰ سال
۵- یعقوب بااکرام فرزند رسول / ۱۵ سال
۶- صدیق بااکرام فرزند حسین / ۱۰ سال
واقعه مذکور به درگیری بین تیم هایی از حزب دموکرات کردستان ایران و نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران اشاره دارد که طی آن تعداد زیادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدند. عمده افراد محکوم شده مورد ذکر در این گزارش از ساکنین منطقه مرزی اشنویه بودند که به ظن همکاری با نیروهای اپوزیسیون حاضر در صحنه درگیری بازداشت شده بودند.
منابع مطلع به هرانا گفته بودند: “در این روستا خانه هایی که در درگیری تخریب شده، با سیم خاردار محصور شده و برای مدت طولانی اهالی این روستا حق ورود به خانه های خود را نیافتند”.
در این روستا ۳۰ خانوار زندگی می کردند که در اثر فشارها، ۱۵ خانوار این روستا را ترک کرده اند.
یک منبع نزدیک به خانوادهای متهمین به گزارشگر هرانا گفته بود: “یکی از این افراد حتی زمان درگیری در روستا نبوده و برای خرید به شهر رفته بود اما دستگیر شده و به ۱۰ سال حبس محکوم شده. حتی مادر فردی که به اعدام محکوم شده با تاکید بر بی گناهی تهدید کرده خود را جلوی فرمانداری آتش خواهد زد.”
 خبرگزاری هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.