حسام طوسی

Saturday, January 6, 2018

نماینده مجلس: چند روز است از وضعیت ۱۰ دانشجوی بازداشتی اطلاعی در دست نیست

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس

در حالی که یک نماینده مجلس از بازداشت ۹۰ دانشجو توسط وزارت اطلاعات خبر داده، یک عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نامشخص بودن وضعیت ۱۰ نفر از این دانشجویان اعلام کرد که «نمی‌توان با قطعیت دربارهٔ مرجع بازداشت‌کننده آن‌ها صحبت کرد».
محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، روزشنبه، ۱۶ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که دانشجویان بازداشت شده، «اساساً هیچ فعالیتی در اعتراض‌ها نداشته‌اند» و «اکثر قریب به اتفاق» آن‌ها خارج از دانشگاه و تعدادی نیز مقابل در خانه‌شان بازداشت شدند.
وی تأکید که «تعداد قابل توجهی» از دانشجویان بازداشت شده کسانی بودند که «برای آرام کردن فضا تلاش می‌کنند» و بازداشت آن‌ها در آستانه امتحانات ترم باعث تعجب است.
این نماینده مجلس همچنین گفت که شاید تصور شود این بازداشت‌ها، «جنبه پیشگیرانه دارد» اما عملاً منجر به «التهاب بیشتر فضا» خواهد شد.
به گفته آقای صادقی، ۵۸ دانشجو در تهران، هشت دانشجو در شیراز، چهار دانشجو در همدان، چهار دانشجو در کرمانشاه، یک دانشجو در خرم‌آباد، دو دانشجو در قزوین، یک دانشجو در شهرکرد، یک دانشجو در اراک سه دانشجو در ارومیه، یک دانشجو در اصفهان، یک دانشجو در کرمان، دو دانشجو در دزفول، یک دانشجو در بهبهان، یک دانشجو در تبریز، یک دانشجو در رشت و یک دانشجو در بندرعباس بازداشت شده‌اند.
این نماینده مجلس همچنین گفت که تعداد دانشجویان بازداشت شده ۹۰ نفر است که وضعیت ۱۰ نفر از آنها «نامشخص» است، «چند روز است که اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست» و مشخص نیست که چه نهادی آن‌ها را بازداشت کرده‌است.


آقای صادقی همچنین آزاد شدن تعدادی از دانشجویان با «اخذ قرار تأمین کیفری» را «نگران‌کننده» خواند و گفت که «با این حساب، افرادی که به نظر می‌رسد، مرتکب تخلف خاصی نیز نشده باشند، با سابقه کیفری روبرو می‌شوند».
پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، روز جمعه ۱۵ دی از بازداشت ۹۰ نفر توسط وزارت اطلاعاتخبر داده و تأکید کرده بود که این نهاد باید پاسخگو باشد.
بر اساس گزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۸۰۰ تن در ۱۰ استان کشور بازداشت و حداقل ۲۲ نفر کشته شده‌اند اما اعتراضات به‌رغم این بازداشت‌ها و تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.
روز شنبه مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از آزادی تعدادی از دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه طی تجمعات اخیر خبر داد و گفت: «کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران تشکیل شده‌است.»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.