حسام طوسی

Sunday, September 11, 2016

سخنگوی جامعه جهانی بهائی: وضعیت بهائیان در دوران روحانی بدتر شده است



 گنبد یکی از اماکن بهائیان.

دفتر جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد چندی پیش در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران خواستار رسيدگی به وضعيت اقليت بهائيان ايران شده است.
سيمين فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد روز یکشنبه به صدای آمریکا گفت وضعیت بهائیان در ایران در ۴۰ سال گذشته تغییر چندانی نیافته و بهائیان از ابتدای انقلاب ۱۳۵۷ نه تنها از بخش اداری ایران محروم بودند که در بخش خصوصی نیز برای آنها محدودیت ایجاد شده است.
خانم فهندژ به بخش فارسی صدای آمریکا گفت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی وضعیت بهاییان در ایران نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است. او گفت از ماه ژانویه تا به امروز ۱۵۰ مورد آزار و اذیت های اقتصادی علیه بهائیان ثبت شده است.

 
خانم فهندژ گفت نامه ای که دفتر جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد به حسن روحانی داده است، یادآوری وعده های او در مورد حقوق شهروندی مساوی در ایران است و به آزار و اذیت هایی که علیه بهائیان صورت می گیرد، رسیدگی کند.
نامه خطاب به حسن روحانی ضمن انتقاد از تناقض شديد و فاحشی که ميان حرف و عملکرد جمهوری اسلامی ايران نسبت به بهائيان وجود دارد از وی می خواهد همانگونه که همواره وعده داده و در سخنرانی ها از ايران به منزله جامعه ای با اقوام و مليت های متنوع برخود باليده با بهائيان نيز به عنوان بخشی از شهروندان ايران زمين رفتار کند.
نامه خاطر نشان می سازد که بهائيان جدا از قضاوت و ديدگاه های جمهوری اسلامی نسبت به آئين و اعتقادات آنها، به استناد اعلاميه جهانی حقوق بشر با ساير ابناء بشر از حقوق برابر و مساوی برخوردارند، مفهومی که قانون اساسی ايران هم بر آن صحه می گذارد و از آن به عنوان يکی از لوازم اساسی ايجاد يک جامعه روشنگر سخن می گويد.
در ایران، شماری از رهبران جامعه بهائی همچنان زندانی هستند. از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، بهائیان مورد آزار و اذیت نهادهای حکومتی و دینی قرار گرفته اند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی علیه مردم بهائی تبلیغ می کند. این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی در خارج از ایران می گویند حقوق بهائیان در ایران رعایت می شود.
منبع:صدای آمریکا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.