حسام طوسی

Monday, December 28, 2015

احضار و بازجویی یک فعال مدنی یارسان در کرمانشاه / احضاریه




amin abbasi

سید امین عباسی شاه‌ابراهیمی، از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، از سوی پلیس اطلاعات و امنیت استان کرمانشاه احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقای عباسی روز بیست و نهم آذرماه طی احضاریه ای به پلیس اطلاعات و امنیت کرمانشاه احضار شد، در برگه‌ی احضاریه علت حضور، “حسب دستور مقام قضایی” قید شده است.
این فعال مدنی اقلیت یارسان به گزارشگر هرانا گفت که پس از حضور، وی به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و اتهام وی “تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در شبکه های مجازی نظیر گوگل پلاس و فیسبوک” اعلام شده است.
به گفته‌ی آقای عباسی، وی از سوی دادستانی کرمانشاه نیز به همین اتهام مورد بازپرسی قرار گرفته است و این پرونده جهت بررسی و صدور حکم همچنان مفتوح است.
سید امین عباسی نحوه برخورد دادستانی با وی را “خوب” توصیف کرد و همچنین گفت که محمل این اتهامات نوشته‌های وی در فضای مجازی در راستای احقاق حقوق اقلیت یارسان بوده است.
“اجبار کودکان به یادگیری متون دینی اسلامی”، “عدم به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دین در ادارات دولتی” و “توهین به این اقلیت از سوی تریبون‌های مختلف، حتی صدا و سیما” از جمله مواردی بود که این فعال مدنی یارسان به عنوان نقض حقوق این اقلیت برشمرد.

 
سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، پیشتر در گفتگویی با هرانا، با اشاره به این موضوع گفت: “ما وقتی درخواست به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی را داریم می گویند شما زیرمجموعه مسلمان و تشیع هستید، وقتی کار به گزینش و استخدام جوانان می رسد فقط با انکار و کتمان هویت استخدام یک جوان ممکن می شود، صرف انکار هویت و اعلام بریدن هم کافی نیست و شما باید اثبات کنید که واقعا از هویتتان بریدید.”
آقای حیاتی، با “تبعیض همه جانبه” خواندن آنچه بر اقلیت یارسان اعمال می شود، افزود: “قانون اساسی یارسان را به عنوان یک آیین به رسمیت نشناخته و در طول سال های حکومت جمهوری اسلامی ، ما حتی یک نماینده در مجلس یا نهادهای تصمیم گیری نداشتیم، به رسمیت شناخته شدن از سوی قانون اساسی در حال حاضر مهم ترین مطالبه پیروان این جمعیت است.”
به گفته آقای حیاتی مطالبات پیروان آیین یارسان ضمن اینکه کاملا جدی و واقعی است ولی چندان جنبه سیاسی ندارد: “اینکه بچه های ما هم مثل بقیه در این کشور بتوانند کار و زندگی کنند، خواسته ناحقی نیست و اینکه بدون هیچ دلیلی به اعتقادات و نمادهای ما توهین نشود مطالبه بزرگی نیست.”
گفتنی است طی خرداد تا مرداد ماه ۱۳۹۲ سه تن از پیروان آیین یارسان به نام های حسن رضوی، نیکمرد طاهری و محمد قنبری در اعتراض به تبعیض و رفتارهای توهین آمیز علیه این اقلیت، اقدام به خودسوزی کردند، این حرکت پس از آن انجام گرفت که سبیل یک زندانی یارسانی به نام کیومرث در زندان همدان به زور تراشیده شد، این اقدام، توهین به آداب و رسوم پیروان این کیش به شمار می‌رود.
پس از این واقعه، یکی از جوانان یارسانی همدان به نام حسن رضوی، به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری همدان اقدام به خودسوزی کرد که بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی چندین روز بعد در بیمارستان درگذشت. در بامداد چهاردهم خرداد همان سال، یکی دیگر از پیروان یارسان به نام نیکمرد طاهری در برابر دوربین، خود را آتش زد و ساعتی بعد جان باخت.
اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که جمعیت آنان در ایران حدود دو میلیون تن براورد می شود و بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب ایران سکونت دارند.
amin abbasi ehzariye

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.