حسام طوسی

Wednesday, November 11, 2015

سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار، به سه سال زندان محکوم ش

سولماز ایکدر ‌به اتهام "توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام" به تحمل سه سال زندان محکوم شده است. این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، خرداد ماه امسال برای ادامه تحصیل قصد خروج از ایران را داشت که بازداشت شد.
سایت "کلمه" روز سه‌شنبه (۱۹ آبان/ ۱۰ نوامبر) گزارش داد که سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به سه سال زندان محکوم شده است.
خانم ایکدر سابقه همکاری با روزنامه‌های شرق، بهار، فرهیختگان، مردم امروز و آسمان را در کارنامه خود دارد. این روزنامه‌نگار در سال ۱۳۷۸ نیز به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان تعلیقی محکوم شده بود.
به نوشته سایت کلمه، سولماز ایکدر همچنین از جمله دانشجویان محروم از تحصیل است. شهرزاد گارسچی، مادر این روزنامه‌نگار زندانی در مصاحبه با سایت "روز" گفت: «متاسفانه سولماز را که می‌خواست برای ادامه تحصیل از ایران برود با اتهام ارتباط با بی‌بی‌سی و صدای آمریکا بازداشت کردند.»
او با اشاره به اینکه در دادسرا اتهام همکاری با صدای آمریکا به این روزنامه‌نگار وارد شده تصریح کرد: «هیچ سندی نداشتند و در نهایت این دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری را دادند که هیچ چیز مشخص و ضابطه‌مندی نیست که آدم بگوید این اتفاق افتاده یا من این کار را کرده‌ام و بنابراین محکوم شده‌ام.»
بیشتر بخوانید: اختلاف دولت و سپاه بر سر بازداشت "نفوذی‌ها"
خانم گارسچی در ادامه به وب‌سایت روز گفت: «روند این سالها نشان داده بود که امکان ندارد پرونده‌ای بخصوص برای روزنامه‌نگاران تشکیل شود و حکمی ندهند. پرونده هم که رفت پیش آقای مقیسه ما مطمئن شدیم که حکم سنگینی می‌دهد و او هم اشد مجازات را برای هر دو اتهام صادر کرد.»
حکم زندان سولماز ایکدر در حالی صادر می‌شود که در هفته‌های اخیر ۴ روزنامه‌نگار دیگر توسط بخش امنیتی سپاه پاسداران ایران بازداشت شده‌اند. به گفته رسانه‌های وابسته به سپاه، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز با اتهام تلاش برای "زمینه‌سازی نفوذ دشمن" روبرو هستند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقام‌های دولتی ایران، با انتقاد از این بازداشت‌ها می‌گویند که بازداشت‌ها برای "اعمال فشار و تسویه حساب سیاسی با دولت" صورت گرفته است.
منبع:دویچه وله

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.