حسام طوسی

Friday, October 23, 2015

خشم کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام دو نوجوان





 ahmad shahid
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز از اعدام فاطمه سالبهی، متهم نوجوانی که به دلیل مرگ همسری که وی در ۱۶ سالگی وادار به ازدواج با وی شده بود اعدام شد، خشم و اندوه عمیق خود رابیان کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، خانم سالبهی روز سه شنبه ۱۳ اکتبر با نقض قوانین بین‌المللی که اعدام نوجوانان را منع می‌کنند، و به رغم اشکالات گزارش شده در روند محاکمه و تجدید نظر پرونده‌اش، اعدام شد. او یازدهمین زنی بود که ظرف سال جاری، در کنار ۷۰۰ نفر دیگر در ایران اعدام شد.
یک هفته پیش از این، صمد ذهابی، یک مجرم نوجوان دیگر بصورت مخفیانه در ایران اعدام شد. خانواده آقای ذهابی از اعدام وی مطلع نشده بودند و به وکیل وی نیز اخطار ۴۸ ساعته قبل از اعدام ابلاغ نشده بود. وی در ماه مارس ۲۰۱۳ پس از قتل یک چوپان دیگر وقتی که تنها ۱۷ سال سن داشت، به اعدام محکوم شد.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: “این اعدام‌ها نمونه‌های نگران‌کننده‌ای از آمار رو به افزایش اعدام و موازین سوال‌ برانگیز محاکمات عادلانه در جمهوری اسلامی ایران هستند.” وی افزود: “مقامات ایران باید تعهدات بین‌المللی کشور را رعایت کنند و به اعدام مجرمان نوجوان یک بار و برای همیشه پایان دهند”.

 
کریستف هینز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های شتابزده، گفت: “اجازه دهید بوضوح بیان کنم. اینها قتل‌های غیرقانونی به دست حکومت هستند و معادل قتل‌هایی که افراد مرتکب می‌شوند هستند. اینها تراژدی‌های عمیقی هستند که ارزش جان انسان را تنزل می‌دهند و نام کشورها  را لکه دار می‌کنند.” وی افزود: “اعدام یک مجرم نوجوان، به ویژه پس از یک محاکمه سوال برانگیز، مستقیما با میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و میثاق جهانی حقوق کودک، که ایران یکی از طرفین آن است در تناقض است. ایران باید فورا کشتن کودکان را متوقف کند”.
دوبراوکا سیمونوویا، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان گفت: “عدم توجه قضایی به شرایط خانم سالبهی نماد کشمکش‌های قربانیان خشونت خانگی در سیستم قضایی است.” وی افزود: “ما نمی‌توانیم عواقب جدی خشونت روانی، جنسی و جسمی در خانه یک زن را بر سلامتی جسمی و روحی وی نادیده بگیریم”.
خانم سیمونوویا در حالیکه سن کم خانم سالبهی و عدم رضایت وی در زمان ازدواج‌هایش را برجسته کرد، نسبت به آمار بالای ازدواج‌های زودهنگام و اجباری در ایران ابراز نگرانی کرد.
کارشناسان حقوق بشر گویا از دولت ایران می‌خواهند تا با بررسی لغو مجازات اعدام، فورا اجرای احکام اعدام را متوقف کند.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.