حسام طوسی

Tuesday, September 8, 2015

بازداشت امید علی شناس یک ساله شد



امید علی شناس

یک سال از بازداشت امید علی شناس در حالی سپری می شود که این فعال مدنی زندانی همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد و در شرایط بند هشت زندان اوین روزگار می گذراند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امید علی شناس، فعالی مدنی زندانی در بند هشت زندان اوین، با گذشت یکسال از بازداشت و با وجود صدور قرار وثیقه در روزهای ابتدایی پس از بازداشت، در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد و در شرایط بند هشت زندان اوین روزگار میگذراند.
سیمین عیوض زاده، مادر امید علی شناس در ارتباط با روند بازداشت او از روزهای ابتدایی این رویداد به خبرنگار هرانا گفت: “در ماه اول بازداشت به ما گفتند که با توجه به وضعیت امید ما یک هفته بیشتر ایشان را نگه نمی داریم. پس از دو هفته که من هر روز به دادسرا مراجعه می کردم، بازپرس پرونده آقای خورشیدی به من گفت که برای امید وثیقه صد میلیون تومانی صادر شده است و با سند می تواند آزاد شود.”
مادر این فعال مدنی در بند با ذکر این مطلب که “روز بعد ما سند را بردیم ولی گفتند که آزاد نمی شود و فعلا اینجا می ماند” ادامه داد: “در تمام مدت این یکسال ما مراجعه کرده ایم و گفته ایم که ایشان قرار وثیقه دارد و قانونا ماندن امید در زندان درست نیست و حتی در برخی موارد خودشان هم اعلام کرده اند که نگه داشتن امید در زندان به دلیل داشتن وثیقه غیرقانونی است. ولی به هر حال نپذیرفتند.”
عیوض زاده در ارتباط با برگزاری دادگاه این فعال مدنی زندانی و مراحل مختلف پرونده او به خبرنگار هرانا توضیح داد که “دادگاه امید هم تشکیل شد و توسط مقیسه قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم ده سال را به او دادند. تقاضای تجدیدنظر کردیم و شعبه تجدیدنظر هم مشخص شده است. پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب و اقای زرگر برای تجدیدنظر ارجاع شده است. چندین بار به این شعبه مراجعه کرده ام. خود آقای زرگر را که اصلا نمی شود دید و ایشان هیچ کس را نمی بیند. ایشان در آنجا همکاری به نام قمی نژاد دارد. دو بار با آقای قمی نژاد صحبت کردم. با ایشان راجع به قرار وثیقه حرف زدم.”

 
مادر امید علی شناس همچنین در مورد پیگیری های خود در ارتباط با اجرای قرار وثیقه فرزندش گفت: “ایشان گفتند که قرار وثیقه باید در دادگاه بدوی ارجاع می شد. به ایشان گفتم که آنجا نیز به من گفتند که این قرار باید در دادسرا اجرا می شد. در دادسرا به من گفتند که در دادگاه بدوی اجرا می شود. الان هم شما اینجا می گویید که آنجا باید اجرا می شد. گفتند شما به دادگاه بدوی بروید و پرونده را به این دادگاه برگردانده و قرار وثیقه را اجرا کنند. من به دفتر آقای مقیسه (قاضی پرونده در مرحله بدوی) رفتم گفتند که در دادگاه تجدیدنظر باید اجرا کنند و خودشان توانایی اجرا دارند. در طول یکسال گذشته سر مسئله وثیقه فقط ما را به همدیگر پاس دادند و با غیرقانونی اعلام کردن مسئله هرکسی به گردن کس دیگری می انداخت.”
سیمین عیوض زاده همچنین در پاسخ سوالی در ارتباط با زمان دادگاه تجدیدنظر گفت: “دادگاه تجدیدنظر تاریخ مشخصی اعلام نشده است. میگویند که ما نمی توانیم به شما بگوییم. چون پرونده های زیادی داریم باید پرونده در نوبت رسیدگی شود.”
مادر امید علی شناس در ارتباط با وضعیت کنونی فرزندش ادامه داد: “امید همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد. و حاضر هم نیستند که قرار وثیقه را اجرا کنند در حالی که در این مرحله هم می توانند این کار را بکنند و قبلا هم این کار را کرده اند. می توانند با وثیقه آزاد کنند تا دادگاهشان تشکیل شود و حکم قطعی صادر شود. ولی اینکار را نمی کنند.”
سیمین عیوض زاده با اشاره به موارد دیگری که در روند های دادرسی اتفاق افتاده می گوید: “اینها برای افراد خودی راحت این کارها را می کنند و تا زمانی که حکم قطعیشان صادر نشده پایشان به زندان نمی رسد و اگر هم بروند معلوم نیست که در زندان هستند و یا بلافاصله مرخصی میگیرند. به هر حال وضعیت ایشان با بچه های ما فرق می کند.”
سیمین عیوض زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با محل نگه داری فرزندش در بازداشتگاه اوین و شرایط بند توضیح داد که “امید همچنان در بند هشت است و همچنان وضعیت خوبی ندارد. قدری این بند از زندانیان عادی خالی شده است ولی همچنان مشکلات و مسائل مربوط به این بند را دارد. هنوز تعداد به نسبت بند زیاد است. نسبت به قبل خیلی بهتر شده است اما همچنان تعداد زندانیان این بند زیاد است.”
مادر این فعال مدنی بازداشتی در بند هشت زندان اوین درارتباط با بازرسی های این بند به خبرنگار هرانا گفت: “بازرسی های وقت و بی وقت دارند و به اتاقها می ریزند و وسایل را به هم می ریزند. همین دو هفته پیش به اتاقهای بچه ها ریخته بودند که به اصطلاح بازرسی کنند. بچه ها را در این گونه مواقع به صورت اجباری به حیاط بند می فرستند. وقتی گفته بودند که این تخت ها مربوط به زندانیان سیاسی است، تخت امید و یک زندانی دیگر را به هم ریخته بودند و مواد غذایی آنها را خورده و یا برده بودند و رفتار بسیار توهین آمیزی داشتند. امید و دوستانش وقتی وضعیت را پس از بازگشت به بند دیده بودند بسیار ناراحت شده و شکایتی نیز به رئیس زندان نوشتند.” خانم عیوض زاده در ادامه گفت: “البته اینها عمدی نیست و سرباز هستند که هرکاری بخواهند می کنند. زمانی هم هست که وقتی می گویند این وسائل مربوط به زندانیان سیاسی است، به وسائل ایشان کاری ندارند. چون عموما آنها به دنبال مواد مخدر در بند می گردند. ولی به هر حال گاهی این آزار و اذیت ها انجام می شود.”
سیمین عیوض زاده در ارتباط با وضعیت غذایی بندی که فرزندش در ان زندانی است توضیح می دهد که “وضعیت غذایی انها بسیار بد است. ولی باز زندانیان با خرج خودشان زندگی می کنند و روزگار می گذرانند و در واقع خرج زندان را خانواده ها برعهده گرفته اند.”
مادر امید علی شناس در پاسخ سوالی مبنی براینکه آیا اعلام شده است که چه زمانی این وضعیت بلاتکلیفی پایان می پذیرد پاسخ داد که “هیچ زمانی اعلام نکرده اند. استدلال هم می کنند که اگر ما اعلام کنیم شما در آن روز هشت صبح اینجا هستید. در حالی که در زمان دادگاه هم خانواده و وکلا بودند.”
امید على شناس، ١٣ شهریور سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد و علی‌‌رغم صدور قرار وثیقه ١٠٠میلیون تومانی، دادگاه بدوی و قبلا دادسرا به دلایل نامعلومی از پذیرش وثیقه خودداری کردند.
آقای علی شناس به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۱۰ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
مطابق دادنامه، فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی است که به این فعال مدنی وارد شده است.
به اعتقاد مشاورین حقوقی هرانا، دادنامه صادره علیه این فعالین مدنی که تصاویر آن پیشتر از سوی هرانا منتشر شد، حاوی اشتباهات فاحش حقوقی است که در صورت رسیدگی جدی و دقیق شانس تغییر حکم را در دادگاه تجدید نظر تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
به گزارش هرانا، بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی علیرغم اصل تفکیک جرائم همراه با زندانیان غیرسیاسی و بعضا خطرناک نگهداری می شوند.
منبع: هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.