حسام طوسی

Friday, April 24, 2015

جیسون رضاییان، قربانی جنگ قدرت میان جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی

141031031341_jason_rezaian_640x360_reuters
 گزارش‌گران بدون مرز، استفاده ابزاری از وضعیت جیسون رضاییان و قربانی کردن این روزنامه‌نگار زندانی در جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی را محکوم کرد.
به گزارش هرانا به نقل از وبسایت گزارشگران بدون مرز؛ جیسون رضاییان در تاریخ ۳۰ تیرماه ١٣٩٣ (٢٢ ژوییه ٢٠١۴)، به شکل غیر قانونی و خودسرانه از سوی سپاه پاسداران بازداشت و از آن تاریخ در بند امنیتی زندان اوین نگاهداری می‌شود. وی نیز هم‌چون دیگر روزنامه‌نگاران زندانی، به مدت طولانی در انفرادی‌ نگاهداری شده و برای اعتراف تحت فشار قرار گرفته است، اعتراف‌هایی که سپس در دادگاه علیه او مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در تاریخ ۳۱ فروردین ١٣٩۴، لیلا احسن وکیل مدافع این روزنامه‌نگار به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موکلش به «جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم شده است. وی همچنین گفته است که «پس از قبول وکالت وی از اواسط اسفند ماه، برای نخستین بار است با موکل خود دیدارمی‌کند.  »
یک هفته پیش از این اعلام رسمی در تاریخ ٢٣ فروردین ١٣٩۴، فارس نیوز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، جزییات این اتهام‌ها را منتشر کرده بود. از این میان «جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی (….) فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران در شرایط تحریم و…  »
٢٩ فروردین ١٣٩۴ نیز، روزنامهٔ وطن امروز دیگر رسانهٔ نزدیک به سپاه پاسداران و افراط‌گریان جناح محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق ایران، در مقاله‌ای هذیان‌گونه به نام «رمزگشایی از جیسیون» روزنامه‌نگار واشنگتن پست را به «نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای و…» متهم کرد.


در واکنش، مارتین بارون، یکی از سردبیران روزنامه واشنگتن‌پست، عدم دسترسی جیسون در طی نه ما بازداشت به وکیل و مشاور حقوقی را «غیر قابل قبول» و این اتهام‌ها را «مضحک» خواند.
رضا معینی مسئول بخش ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید: «این امری تصادفی نیست که از تاریح ١۴ فروردین و در پی توافق میان ایران و کشورهای ١+۵ در باره مساله هسته‌ای، «ماجرای جیسون رضاییان» به مساله روز مخالفان این توافق و عادی سازی روابط ایران با جامعه جهانی تبدیل شده است. جیسون رضاییان از آغاز به منظور بهره برداری سیاسی در جنگ قدرت میان جناح‌های رژیم بازداشت و زندانی شد. متأسفانه دولت‌های باراک اوباما و حسن روحانی این فرصت را از دست دادند تا مساله حقوق بشر و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی را به اولویت خود بدل کنند. ما خوهان آزادی فوری و بدون قید و شرط جیسون رضاییان و همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران هستیم.»
در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، جیسون رضاییان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، که دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است، همسرش یگانه صالحی همکار نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ایرانی امریکایی دیگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند. به هنگام بازرسی، منازل آن‌ها مورد به هم ریخته و رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و دیگر وسائل شخصیشان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نیست، یک ماه پس از بازداشت و یگانه صالحی، نیز تاریخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثیقه‌ای سنگین و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.
خانواده جیسون رضاییان از‌‌ همان فردای بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جیسیون را در اولویت قرار دهد. در روزهای اخیر علی رضاییان نیز از دولت ایران خواسته بود که «حال که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شده است ما از مقامات مسئول ایران می‌خواهیم که اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جیسیون را به جدیت بررسی کنند.»
تا امروز ۴٠٠٠٠٠ نفر طومار درخواست آزادی جیسون رضاییان که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نیز حمایت می‌شود امضا کرده‌اند. ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از این میان نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کریستیان آمانپور، مارتین بارون، و جون هوگ رئیس نشنال کلوپ پرس، کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز، نیز طی نامه‌ای به صادق املی لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.
افزون بر جیسون رضاییان، دو فعال رسانه‌ای دیگر نیز که ملیت دوگانه دارند در ایران زندانی هستند. رویا صابری‌نژاد نیکبخت، دارای ملیت بریتانیایی است و فریده شاهگلی، دارا ملیت آلمانی، این دو برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن در صفحه فیس بوک خود بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.
رؤیا صابری در دادگاه نخست از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به بیست سال زندان محکوم شد. اما این حکم اخیرا از سوی دادگاه تجدید نظر به پنج سال تعدیل یافته است. فریده شاهگلی در تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه ١٣٩٣ برای سپری کردن سه سال محکومیت قابل اجرا، روانه زندان اوین شد.
اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خود، تلویحا خواهان آزادی جیسون رضاییان شد، تا امروز مقامات مسئول دولت‌های بریتانیا و آلمان در باره این شهروندان خود به شکل رسمی ابراز نظر نکرده‌اند. زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی به شکل جدی با مقامات ایرانی مذاکره بر سر رعایت حقوق بینادین و آزادی زندانیان سیاسی از این میان روزنامه‌نگاران و وب نگاران زندانی را آغاز کنند.
ایران یکی از سرکوبگر‌ترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۵ این کشور، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.
منبع: هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.