حسام طوسی

Monday, July 14, 2014

گزارش از بند پنج نسوان زندان وکیل آباد مشهد


 بند ۵ نسوان زندان مرکزی وکیل آباد مشهد یک بند اختصاصی برای زندانیان عقیدتی است. این بند شامل یک اتاق به مساحت تقریبی ۳۰ متر مربع با احتساب سرویس بهداشتی و حمام است و صرفاً به زندانیان زن بهایی اختصاص یافته که تعداد آنها در حال حاضر ۶ نفر است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج نفر از زندانیان هر یک به پنج سال و یک نفر به چهار سال حبس محکوم شده اند و عنوان محکومیت همگی اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی (مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ ق.م.ا ) از طریق بهائیت و فعالیت های اعتقادی است.
برای این بند شرایط تبعیض آمیزی از طرف مسئولین زندان اعمال می شود. زندانیان تنها یک ساعت صبح زود برای استفاده از سالن ورزش و یک ساعت و نیم بعد از ظهر ها حق خروج از اتاق را دارند و بقیه ساعات شبانه روز، درب اتاق بسته است.
این زندانیان از حقوق سایر زندانیان مانند حضور در کلاسهای فرهنگی، زبان آموزی، مهارت آموزی، کامپیوتر و غیره محرومند. از دسترسی به کتابخانه زندان محرومند، حق صحبت و تماس با سایر زندانیان زن را ندارند و در ساعات استفاده آنها از سالن ورزش و هواخوری سایر زندانیان زن از این محیط ها تخلیه می شوند، آنها را به طور کامل ایزوله کرده اند تا با بقیه زندانیان تماس و ارتباط نداشته باشند و علت حضورشان در زندان برای بقیه زندانیان نا معلوم باشد.
اگر بر حسب تصادف در مواقع خرید از فروشگاه یا تلفن روزانه با سایر زندانیان زن همکلام شوند مورد تنبیه قرار می گیرند.
این زندانیان همچنین از حق مرخصی که سایر زندانیان عمومی دارند، محرومند. آنها به عنوان زندانی امنیتی تنها با اجازه دادستان می توانند به مرخصی بروند و دادستان هم چشم به دهان مسئولین اداره اطلاعات مشهد دارد.
اسامی زندانیان بهایی در این بند به شرح زیر است:
۱٫ رزیتا واثقی محکومیت ۵ سال
۲٫ سیما اشراقی محکومیت ۵ سال
۳٫ نورا نبیل زاده محکومیت ۵ سال
۴٫ سونیا احمدی محکومیت ۵ سال
۵٫ نیکا خلوصی محکومیت ۶ سال (با اعمال قانون جدید مجازات اسلامی ۵ سال )
۶٫ نوا خلوصی محکومیت ۴٫۵ سال (با اعمال قانون جدید مجازات اسلامی ۴ سال )
رزیتا واثقی اکنون بیش از چهار سال از محکومیت خود را سپری کرده لکن تا کنون حتی یک روز هم مرخصی نداشته است زیرا اداره اطلاعات مشهد با مرخصی وی مخالف است!!
این شش نفر اکنون در انتظار انتقال دو زندانی بهایی دیگر به نام های می خلوصی و درّی امری هستند که هم اکنون حدود یک ماه است در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد در بازداشت موقت بسر می برند.
منبع: هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.