حسام طوسی

Wednesday, March 12, 2014

گزارشگران بدون مرز: سپاه پاسداران، دشمن اینترنت



رادیو فرانسه: از سال ۲۰۰۹، روز ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، از سوی دو سازمان "گزارشگران بدون مرز" و "عفو بین الملل" بعنوان روز جهانی "مبارزه با سانسور در اینترنت" نامگذاری شد.
به همین مناسبت، سازمان گزارشگران بدون مرز فهرستی از دولتها و نهادهائی که "قلب سیستم سانسور، مهار و مراقبت" هستند، منتشر می نماید.
"دشمنان اینترنت در سال ۲۰۱۴" نام فهرستی است که این سازمان به مناسبت روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت منتشر نموده است.
به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، این فهرست، "حاصل کار کاوشگرانه‌ی دفتر رسانه های تازه و پژوهشگران این سازمان" است و در سال ۲۰۱۴، علاوه بر دولتهای اعمال کننده سانسور در اینترنت، از نهادهائی پنهانی که در قلب دولت‌ها جای دارند و کارگزار اجرای سانسور در اینترنت هستند، نام برده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید می کند: این نهادهای پنهانی که در قلب دولتها جای دارند، مسئولیت سرکوب آنلاین و کارگزاری فناوری در جهت اعمال سانسور در اینترنت و "نقض آزادی اطلاع رسانی" را برعهده دارند.
درحالیکه این نهادها تاکید می کنند که با انگیزه‌ی حفظ امنیت ملی، اقدام به سانسور می نمایند، اما در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: این نهادها در عمل بسیار فراتر از وظایف خود عمل می کنند و "سانسور و نظارت بی حد و مرزی را" در فضای اینترنتی اعمال می کنند.
نهاد رسمی کنترل ارتباطات در پاکستان، سرویس فدرال امنیتی روسیه(FSB)، مرکز تحلیلی عملیات در روسیه سفید، وزارت اطلاعات و ارتباطات ویتنام، از جمله نهادهائی هستند که به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در مرکز سیستم مراقبت و سانسور دولتهایشان قرار دارند و در زمینه اعمال سانسور در اینترنت فعال هستند.
شورای عالی فضای مجازی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، سه نهاد اصلی کارگذار سیاست سرکوب اینترنت در ایران هستند که نام آنان در فهرست سال ۲۰۱۴ سازمان گزارشگران بدون مرز عنوان شده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.