حسام طوسی

Saturday, March 22, 2014

«مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا خواستار آزادی بهاره هدایت و مریم شفیع پور شدند»

maryamobahare
بیش از ۱۶۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی خواستار آزادی بهاره هدایت، مریم شفیع پور و دیگر زنان زندانی مدافع حقوق بشر در ایران شدند.
این بیانیه که به مناسبت کمپین «ده روز با بهاره هدایت» منتشر شده است، به تعهدات ایران در راستای حمایت از مدافعان حقوق بشر و بخصوص زنان مدافع حقوق بشر اشاره کرده و یاداور شده است که طبق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد زنان مدافع حقوق بشر، دولتها از جمله ایران باید از اقدامات مدافعان حقوق بشر برای احقاق حقوق انسانی گروههای مختلف حمایت کنند، فعالیتهای انها را به رسمیت بشناسند و فعالیتهای حقوق بشری این زنان را مجرمانه تلقی نکنند.
به غیر از مدافعان حقوق بشری که اکثرا به صورت شخصی از کشورهایی مانند افعانستان، کردستان-عراق، لیبی، مصر، ترکیه، ژاپن، فلیپین، تایلند، هند، پاکستان، سنگال، کامبوج، کنگو، آفریقای جنوبی، نروژ، لبنان، انگلیس و….این نامه را امضا کرده اند، چند سازمان بین المللی نیز از این اقدام حمایت کرده اند.
سایت سحام نیوز ترجمه این نامه را منتشر کرده است:

زنان ایرانی مدافع حقوق بشر را آزاد کنید و از فعالیت انها حمایت کنید

بهاره هدایت و مریم شفیع پور را آزاد کنید

ما امضا کنندگان این نامه از مقامات قضایی ایران آزادی فوری و بی قید و شرط زنان مدافع حقوق بشر، بهاره هدایت و مریم شفیعی پور را خواستاریم. بهاره هدایت به دلیل فعالیتهای خود در حوزه زنان و دانشجویی و دفاع از حقوق انسانی زنان و دانشجویان به ۱۰ سال زندان محکوم و مریم شفیع پور در رابطه با فعالیتهای حقوق بشری خود به ۷ سال زندان محکوم شده است. بهاره هدایت و مریم شفیع پور تنها دو تن از ۱۴ زنی هستند که در حال حاضر از جمله زنان مدافع حقوق بشر و فعالان سیاسی محبوس در زندان اوین هستند.
مطابق با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد زنان مدافع حقوق بشر ما یادآور تعهدات دولت ایران می شویم که دفاع از حقوق بشر و اقداماتی که در راستای احقاق حقوق بشر صورت میگیرد را نباید برخلاف تعهدات و ضمانتهای بین المللی محدود کند و یا این اقدامات را مجرمانه تلقی کند. همچنین یاداور می شویم که زنان مدافع حقوق بشر نباید بخاطر فعالیتهای خود در دفاع از حقوق بشر از حقوق انسانی که توسط استانداردهای جهانی تضمین شده است محروم شوند.
همچنین ما از رئیس قوه قضایه ایران جناب آقای صادق آملی لاریجانی خواستار اقدام فوری برای آزادی بهاره هدایت و سایر زندانیان سیاسی مطابق با اصلاحات جدید در قانون مجازات اسلامی هستیم. بر اساس ماده ۱۳۴ این قانون، افرادی که به جرایم گوناگونی محکوم شده‏اند می‏توانند فقط حداکثر مجازات را برای شدیدترین جرمی که داشته‏اند‏ دریافت کنند، نه آنکه مجازاتی را که مرکب از مجموعه مجازات‏ها‏ برای هر یک از اتهامات است دریافت کنند. ماده ۱۳۴ همچنین به مقامات قضایی اجازه می‏دهد هدایت را پس از سپری کردن نصف دوران محکومیت خود آزاد کنند.
همچنین از رییس قوه قضائیه آقای صادق آملی لاریجانی انجام اقدامات جدی و فوری برای تضمین آزادی مریم شفیع پور و تجدیدنظر در اتهامات وی را خواستاریم.
در پایان از مقامات قضایی ایران مصرانه می خواهیم که مطابق با قوانین و مقررات بین المللی قوانینی را تصویب کنند که حمایت کننده و تسهیل کننده فعالیت زنان مدافع حقوق بشر در ایران باشد.
منبع: هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.