حسام طوسی

Saturday, March 8, 2014

مجید توکلی برنده جایزه حقوق بشری "رها"

majid_tavakoli.jpg
مجيد توکلى، فعال دانشجويى دانشگاه اميرکبير، که دوران محکوميت هشت سال و شش ماه حبس خود را در زندانى رجايى شهر مى گذراند، به عنوان يکى از شش برنده از دوره اول جوايز حقوق بشرى رها، معرفى شد.

شش برنده جايزه، توسط هيات داوران ويژه اى متشکل از شيرين عبادى، برنده جايزه نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر به عنوان رييس هيئت ژورى، آرون رودز از بنيانگذاران و محقق اصلى پروژه حقوق آزادى و مدير اجرايى سابق فدراسيون بين المللى هلسينکى براى حقوق بشر و کارولينا يانوزفسکى، وکيل حقوق بشر و عضو هيئت مديره سودويند، انتخاب شدند.

مجيد توکلى، فعال دانشجويى٬ در سال ١٣٨٣ در رشته مهندسى کشتى (موتور) وارد دانشگاه صنعتى اميرکبير شد.

وى که به دليل فعاليت مبارزاتى در دانشگاه و بازداشت‌هاى متعدد، به شرف جنبش دانشجويى معروف شده است، اولين بار در ارديبهشت سال ٨۶، در ماجراى جعل نشريات دانشجويى دانشگاه صنعتى اميرکبير، بيش از ١۵ ماه را در زندان گذراند.

او هم چنين در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسينيه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵ روز را در سلول انفرادى گذراند.

اما سخنرانى مجيد توکلى در دانشگاه پلي‌تکنيک در تجمع روز دانشجوى سال ٨٨ در ايران که وى در آن على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران را "ديکتاتور" خوانده و از سياست‌هاى وى انتقاد کرده بود، منجر به صدور محکوميت سنگين هشت سال حبس تعزيرى، پنج سال محروميت از فعاليت سياسى و پنج سال ممنوعيت از خروج از کشور براى وى شد.

اين تجمع و سخنرانى در ادامه اعتراضات مردمى به انتخابات آن سال انجام ميشد و از حساسيت زيادى نزد مسئولان امنيتى برخوردار بود.




او در زمان گذراندن محکوميت خود در زندان نيز در دادگاهى ديگر به رياست قاضى مقيسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به شش ماه زندان ديگر محکوم شد.

مجيد توکلى تاکنون چند بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده وى از زمان بازداشت در سال ٨٨ تا اواخر مهرماه سال ١٣۹٢، امکان استفاده از مرخصى و همچنين تماس تلفنى با خانواد‌ه اش را نداشت.

اواسط مهر ١٣۹٢، نشريه "ديلي‌بيست" اقدام به انتشار مصاحبه‌اى با محمدجواد ظريف٬ وزير امورخارجه٬ کرده بود که در آن ظريف در پاسخ به سوال خبرنگار اين نشريه مبنى بر اينکه "مجيد توکلى، يکى از برجسته ترين فعالان دانشجويى ايران که هم اکنون در زندان نگهدارى مى شود، چه زمانى آزاد خواهد شد؟"٬ گفته بود: "نام نسرين ستوده را از طريق رسانه‌ها شنيده‌ام٬ اما مجيد توکلى را اصلا نمي‌شناسم".

پس از اين سخنان ظريف٬ جمعى از فعالان دانشجويى با ايجاد کمپينى، اقدام به جمع‌آورى عکس‌ها و پيام‌هاى شهروندان براى مجيد توکلى، زندانى سياسى و فعال دانشجويى محبوس در زندان رجايى شهر کرج کردند.

مجيد توکلى اندکى پس از مصاحبه جواد ظريف و راه اندازى اين کمپين، براى اولين بار و با وثيقه ۶۰۰ ميليون تومانى، به مرخصى اعزام شد.

اين فعال دانشجويى بهمن ماه سال گذشته، برنده جايزه بين‌المللى صلح دانشجويى در سال ۲۰۱۳ شد و همزمان نام وى بر سنگفرش يکى از خيابا‌‌ن‌هاى تروند‌هايم نروژ ثبت شد.

جايزه حقوق بشرى رها، از جانب سودويند براى اداى احترام و ستودن مبارزات مجيد توکلى، که سهمى در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ايران داشته است، در نظر گرفته شده است.

مراسم رسمى اهداى جوايز به برگزيدگان، در جريان ٢۵مين اجلاس شوراى حقوق بشر در ژنو، برگزار خواهد شد.

سازمان غيردولتى اتريشى سودويند، در سال ١۹۷۹ بنيانگذارى شده است و از سال ٢٠٠۹ داراى مقام مشورتى شوراى اقتصادى اجتماعى سازمان ملل متحد مى باشد. سودويند که به توسعه جهانى پايدار، حقوق بشر و شرايط کارى مناسب در جهان خود را متعهد مى داند، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طريق تنظيم موضع گيرى هاى خود و تدارک اجلاس هاى موازى در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران توسط نمايندگان خود در شوراى حقوق بشر، حسن نايب هاشم و شعله زمينى، شرکت داشته و در زمينه طرح موارد نقض حقوق بشر در ايران و جلب توجه بين المللى به آن، مى کوشد.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.