حسام طوسی

Saturday, February 8, 2014

خبر تکمیلی از اعدام ۱۵ زندانی بلوچ در چابهار


روز چهارشنبه ۱۵ زندانی بلوچ در محوطه زندان چابهار از طریق چوبه دار اعدام شدند که اکثر ایشان با اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت شده بودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۵ زندانی بلوچ که اکثر آن‌ها با اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت شده‌ بودند به طور مخفیانه در زندان چابهار اعدام شدند.
یکی از بستگان «خسرو براهویی» یکی از زندانیان اعدام شده که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت: طی تماسی از سوی وزارت اطلاعات، خانواده درجه اول خسرو براهوی و دیگر اعدام شدگان را برای ملاقات اخیر با زندانیان به چابهار احضار کردند که پس از ملاقات با زندانی، در مسیر برگشت به علت بارش برف و لغزندگی جاده تصادف کردند.
وی در ادامه بیان داشت: با همکاری یکی از آشنایانمان که جزء مسئولین شهرستان چابهار بوده، بعد از اجرای حکم اعدام، جناز‌ها پس از دو روز به خانواده‌ها تحویل داده شده‌اند.
این منبع ادامه داد: یکی دیگر از بستگان ما به نام «افضل ریگی» که تاجر بودند جزء اعدام شدگان بوده که پس از تحویل گرفتن جسد و انتقال آن به زاهدان در قبرستان زاهدان به خاک سپردیم.


وی هم‌چنین گفت: مجموع افرادی که اعدام شده‌اند ۱۵ نفر بوده‌اند که یکی دیگر از آن‌ها به نام «جما (جمعه) براهوی» و دو برادر از طائفه «می‌ر» و بقیه از بومیان شهرستان چابهار بوده‌اند که به اتهام دست داشتن در بمبگذاری سال گذشته تاسوعای چابهار اعدام شدند. این افراد در شهر ساحلی گوادر واقع در بلوچستان پاکستان بوده‌اند که پس از بازگشت به بلوچستان ایران دستگیر و متهم به دست داشتن در حادثه بمب گذاری می‌شوند.
این منبع در پایان خاطر نشان کرد: هنگام دستگیری این افراد شبکه استانی «هامون» این افراد را به عنوان عوامل نا‌امنی معرفی کرده بود اما هیچ خبری از اعدام این افراد منتشر نکرده و کلیه رسانه‌های داخلی نیز در این مورد سکوت کرده‌اند.
جزئیات دقیق‌تر از علت این اعدام‌ها و اسامی زندانیان اعدام شده در دست نیست.
لازم به ذکر است در تاریخ ۴ آبان ماه ۹۲ ساعاتی پس از حمله جیش العدل به ماموران مرزبانی سراوان محمد مرزیه دادستان زاهدان اعلام کرد که ۱۶ زندانی بلوچ (که در زمان حمله به مرزبانان در زندان به سر می‌بردند) در اقدامی انتقام جویانه اعدام شدند.
بسیاری از مسئولان داخلی و نهادهای بین المللی این اقدام را محکوم کردند.
همچنین منابع محلی گزارش دادند که صبح روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه ماموران وزارت اطلاعات اقدام به دفن ۷ جسد با هویت نامعلوم و بصورت مخفیانه در گورستان زاهدان نمودند.
از آنرو که این افراد در گورهای بدون نام و در محلی بدور از دید عمومی دفن شده‌اند احتمال اعدام مخفیانه این افراد داده می‌شود.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.