حسام طوسی

Thursday, November 7, 2013

بازرسی و توهین به زندانیان سیاسی در زندان ارومیه

در حالی که وزارت خارجه «فعالین سیاسی خارج از کشور» را به ایران دعوت می کند، تهدیدهای نهادهای اطلاعاتی علیه نیروهای چپ و غیرمذهبی شدت گرفته است ...
اخبار روز: وزارت خارجه «ایرانیان خارج از کشور» را دعوت و وزارت اطلاعات آن ها را تهدید می کند. این تهدیدها علاوه بر تهدیدهایی مسئولان قوه ی قضائیه و نهادهای نظامی و امنیتی است که در چند ماه ی اخیر به صورت آشکار و رسانه ای انجام گرفته است. 

بنابه گزارش ها حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، ایران گفته است که قرار است کمیته‌ای برای بازگشت فعالان سیاسی خارج از کشور به ایران تشکیل شود. خبرهایی به نقل از قشقاوی منتشر شده که حسن روحانی، رییس جمهور، از نمایندگان چندین وزارتخانه از جمله وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه خواسته است که این کمیته را برای بازگشت ایرانیان تشکیل دهند. معاون وزیر خارجه ایران گفته است علت برنگشتن بعضی از ایرانی‌ها "القائات اپوزیسیون در خارج از کشور است."
آقای قشقاوی گفته است: "به عقیده من بسیاری از این ترس‌ها خودساخته است. این ترس هیچ ریشه‌ای ندارد."
پیش از این، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز در خصوص بازگشت به ایران گفته بود: "هر شخصی که خلافی نداشته باشد، تضمین می‌دهیم مشکلی نخواهد داشت." او با اشاره به ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران گفت: "ترس بی‌مورد کسانی که در حوادث ۸۸ خلافی مرتکب نشدند را حل می‌کنیم." تشخیص خلاف البته با قوه ی قضائیه است که موضعی کاملا دشمنانه با مخالفین و منتقدین دارد. 


گزارش های دیگر حکایـت از تهدید فعالین چپ و غیرمذهبی توسط عوامل وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی می کند. خبرهایی در دست است که به برخی فعالین چپ پیغام فرستاده شده خیال نکنند وضعیت در داخل کشور عوض شده و آن ها اجازه ی رفت و آمد به ایران را ندارند. دریافت این پیغام ها توسط عده ای از فعالین چپ طرفدار اصلاحات تایید شده، گمان برده می شود این تهدیدات شامل افراد گسترده تری باشد اما به دلایل مصالح سیاسی از افشای آن خودداری شده است. این پیغام ها برای کسانی فرستاده شده که در دوران احمدی نژاد بدون مشکلی به ایران سفر کرده اند.

در همین حال سایت ملی - مذهبی در گزارشی نوشته است:
مدتی است نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در رویکردی تازه به برخی فعالان سرشناس چپ مقیم خارج از کشور پیغام میدهند که نباید به داخل بیایند و فکر نکنند شرایط ایران تغییر کرده است.
طبق همین شنیده برخی دیگر ازفعالان چپ که پس از دوران اصلاحات چند سالی است فرصت یافته اند به داخل رفت و آمد کنند اکثرا تا کنون با برخورد مثبت نیروهای امنیتی مواجه می شدند و از طریق آن ها برای دیگر فعالان نیز پیغام فرستاده می شد که مشکلی برای مسافرت شان به داخل کشور وجود ندارد. اما مدتی است که برخلاف رویه سالهای اخیر همان نیروهای امنیتی گدشته برخورد تند و خشکی می کنند و پیغام های برعکسی می فرستند. تاکید آن ها بر این نکته است که فکر نکنید شرایط ایران تغییر کرده و روی این مسئله حساب باز کنید.

به نظر می رسد از مجموعه ی این اظهارنظرها و موضع گیری ها می توان دو احتمال را در نظر گرفت:
- احتمال اول: موضوع «تغییر شرایط» و دعوت به بازگشت به کشور مربوط به نیروهای وابسته به طیف های اصلاح طلب است و شامل چپ ها و غیرمذهبی های حتی طرفدار دولت روحانی نمی شود.
- احتمال دوم: نهادهای سیاسی کار خود را می کنند و نهادهای امنیتی هم کار خود را. در این جا این پرسش مطرح است که آیا آقای قشقاوی و وزارت خارجه می توانند امنیت فعالان سیاسی را که می خواهند به داخل کشور برگردند و یا رفت و آمد کنند در برابر تهدیدها و احتمالا بازداشت های وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی تضمین کنند؟!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.