حسام طوسی

Monday, November 25, 2013

توقیف یک نشریه ی دانشجویی؛ احضار ۱۹ نفر از دانشجویان به کمیته ی انضباطی


گزارش‌های دانشجویی از دانشگاه علم و صنعت تهران از "توقیف یک نشریهٔ دانشجویی؛ احضار ۱۹ تن از دانشجویان به کمیتهٔ انضباطی و احضار ۵ دانشجوی دختر به ادارهٔ امور خوابگاه‌ها جهت اخذ تعهد" حکایت می‌کنند.
به گزارش دانشجو نیوز، نشریه دانشجویی "رمنه" دانشگاه علم و صنعت در هفتهٔ گذشته به دلیل چاپ شعری از رضا براهنی به نام "از هوش می‌…" و با صدور حکم "دو ماه تعلیق از فعالیت‌های فرهنگی-هنری" برای مدیر مسئول این نشریه، توقیف شده است.
این در حالی است که این شعر برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ در مجموعهٔ "خطاب به پروانه‌ها" منتشر شده و بعد از آن ۴ بار نیز به تجدید چاپ رسیده است که آخرین آن‌ها در سال ۱۳۹۱ می‌باشد.
به نظر می‌رسد با توجه به مشی انتقادی این نشریه، استناد به چاپ یک شعر بیشتر جنبهٔ نمایشی داشته و این حکم در راستای مخالفت مدیران دانشگاه با محتوای صنفی این نشریه صورت گرفته است.
همچنین در چند هفتهٔ گذشته حدود ۱۹ نفر از دانشجویان، که تعداد زیادی از آنان را دانشجویان پسر خوابگاهی تشکیل می‌دهند، به دلایل واهی همچون نواختن گیتار، بازی ورق، کشیدن سیگار در خوابگاه و… به کمیتهٔ انضباطی این دانشگاه احضار شده‌اند.
گفتنی است برخی از این احضار‌ها حتی در موارد غیرقانونی بالا نیز نمی‌گنجد تا آنجایی که به گفتهٔ منابع خبری، یکی از دانشجویان احضار شده در ترم جاری در خوابگاه ساکن نبوده است.


و سرانجام اینکه در ادامهٔ سیاست‌های خفقانی دکتر جبل عاملی در دانشگاه علم و صنعت تعدادی از دانشجویان دختر به دلیل آنچه «ایجاد سر و صدا» در محوطهٔ خوابگاه اعلام شده است؛ به ادارهٔ امور خوابگاه‌ها فراخوانده شده و پس از تهدید به اخراج از خوابگاه مجبور به امضای تهعدنامه شده‌اند.
یک فعال دانشجویی در این باره به دانشجونیوز می‌گوید: «مبنای احضارهایی از این دست به کمیتهٔ انضباطی چیزی جز ایجاد فضای ترس و اختناق در سطح دانشگاه و خوابگاه‌ها نیست.
مدیران دانشگاه با این احضار‌ها به طور غیرمستقیم به فعالین دانشجویی اعلام می‌کنند که برای هر کسی که اراده کنند می‌توانند مشکل ایجاد کنند. قبلا هم شاهد چنین احضارهای بدون پایه‌ای با توجیه‌هایی مثل «منشور اخلاقی» و … به کمیته و یا حراست دانشگاه بوده‌ایم. امیدواریم وزیر علوم به این روندهای غیر قانونی در دانشگاه علم و صنعت پایان دهد.
یکی دیگر از فعالین این دانشگاه اما نظر دیگری دارد: "به نظر من این اقدامات در راستای پایین آوردن سطح مطالبات دانشجویان به موارد منشور اخلاقی است. مدیران دانشگاه با اتخاذ سیاست فرار رو به جلو می‌خواهند از اینکه مطالبات دانشجویان به سمت برکناری ریاست دانشگاه برود جلوگیری کنند و این آخرین تیر ترکش افراطی‌های باقی مانده از دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت است."
گفتنی است دکتر جبل عاملی، ریاست دانشگاه علم و صنعت در مدت ریاست خود همواره در سرکوب نشریات مستقل و فعالین دانشجویی نقش پررنگی داشته و بار‌ها از تبدیل دانشگاه علم و صنعت به فیضیهٔ دانشگاه‌ها یاد کرده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.